Senaste siffrorna från Microsoft visade på både minskade intäkter och minskat bruttoresultat för årets andra kvartal. Intäkterna landade på 20,6 miljarder dollar och resultatet på 12,6 miljarder dollar, vilket motsvarar minskningar med 7,1 och 14,1 procent jämfört med samma period förra året.

Men nu visar bolagets Windowsaffärer tecken på återhämtning. Och tillverkarna av originaldelar för pc har skördat framgångar på både företagssidan och bland premiumkonsumenter, skriver IDG News.

Microsoft såg en rejäl förbättring när det kom till rörelseresultatet för andra kvartalet, en ökning med hela 250 procent. Dock ska det sägas att det inte är en direkt jämförbar siffra. Ökning beror enligt IDG News nämligen enbart på att andra kvartalet 2015 innefattade den omfattande nedskrivningen av Nokiaverksamheten.

Tar man bort Nokia ut ekvationen står Microsoft kvar med det lägsta rörelseresultatet, för ett kvartal, på nästan fyra år. Något som främst förklaras med ökade investeringar i försäljning, marknadsföring samt forskning och utveckling. Investeringar som varit nödvändiga för att företaget ska hålla jämn takt, och ta igen, på konkurrenterna på molnmarknaden.

Analytiker från Technology business research påpekar dock att nedgången skulle ha varit mindre om det inte vore för växelkurser. De säger också att omfattningen av omsättningen och vinsten ändå visar på att bolaget har förmågan att skapa goda marginaler på en hårt konkurrensutsatt marknad.

”Microsoft tycks ha gjort sig av med de kvarliggande effekterna av nedgången i Windowslicenser som hejdat deras prestationer de två senaste åren”, säger analytikern Jack Narcotta.

Enligt honom är det Windows 10, och att operativsystemet nu mognat, som hjälper originaltillverkare på den kommersiella marknaden att sälja licenser för Windows Pro i nya datorer på ett mer effektivt sätt. Lägg där till ett bredare utbud av 2-i-1-plattor och notebooks som levereras med det senaste operativsystemet som också drar till sig uppmärksamhet från såväl företag som konsumenter.

”Medan den globala pc-marknaden även fortsättningsvis är svag, så finns det fickor av tillväxtmöjligheter i de här framväxande segmenten: premiumkonsumenter och företagsdatorer”, säger Jack Narcotta.

Som ett resultat av detta börjar nu tillverkarna så sakteliga försöka tjäna pengar på de nya marknaderna. Och möta en ökad efterfrågan av notebooks för företag, samt premiumprodukter för konsumenter i form av bland annat 2-i-1-plattor. Ett särskilt fokus kommer de troligen lägga på att bygga upp kundlojalitet och varumärkena hos tillverkarna. Microsoft å sin sida lovar att påskynda uppdateringen av äldre modeller samt att uppmuntra försäljningen av nya, och dyrare, enheter. Technology business research tror att detta årets andra kvartal bara är första steget i en återhämtning som kommer ta längre tid, men ändå ett steg i rätt riktning.

Microsofts ambition har varit att Windows 10 ska nå en miljard användare till 2018. De drömmarna verkar dock rinna ut med diskvattnet. Vilket också visar på vilka utmaningar it-bolaget står inför när det kommer till att få hållbar tillväxt med det nya operativsystemet och inte enbart få fart på den kortsiktiga övergången. En bidragande faktor är, om man fråga företagets företrädare, försäljningen av verksamheten för Windowsbaserade telefoner. Får analytikerna frågan är svaret också minska pc-försäljning.

Än så länge har företag kunnat ladda ner och köra Windows 10 gratis. Men i slutet av veckan är det slut på gratisåkandet och en prenumerationsavgift införs. Hädanefter kommer det kosta sju dollar per månad, och användare. Något som troligen också kommer att leda till fler licensköp bland världens företag.