Det är inget jättekliv uppåt som rapporteras. Men det finns tecken på att mobilmarknaden växer igen. Jämfört med andra kvartalet förra året såldes en procent fler telefoner 2016, enligt analysföretaget Strategy Analytics.

För tre månader sedan rapporterade analysföretaget att försäljningen för första halvåret troligen hade planat ut och att marknaden såg en tre procentig minskning, skriver IDG News. Men med nya produktlanseringar från både Samsung och Apple ser det ut som mobilmarknaden kan växa under årets kommande sex månader. Även andra analysföretag rapporterar en blygsam återhämtning efter ett första kvartal som gjorde analytiker och tillverkare besvikna.

I runda slängar skickade 340 miljoner telefoner ut på marknaden mellan april och juni. Analysföretaget tillägger dock att de ser en mättnad, särskilt på stora marknader som i Kina. Men även stora politiska händelser som Brexit har påverkat siffrorna.

Läs också: Så ska Huawei bli större än Samsung och Apple på smartphones - "Vi vill bli nummer ett"

I går meddelade tillverkaren Samsung hur andra kvartalet har gått för dem. Och det visar sig att bolaget har gjort haft sitt mest lönsamma kvartal på fyra år. Bakom framgången står en ökad försäljning av deras flaggskeppsprodukter Galaxy S7 och S7 Edge. Med bidrag från de mindre avancerade mobilerna som Galaxy A och J-serien.

Samsungs bild av det kommande halvåret är att trenden kommer att hålla i sig och att verksamheten håller sig fortsatt stark. Men lyfte samtidigt varningens finger inför konkurrenternas nya modeller som presenteras senare i år. Kampen om kunderna är hård och när det gäller mobilerna i de enklare och billigare kategorierna är det framför allt de kinesiska varumärkena som är de främsta konkurrenterna. I andra änden av skalan, Apple. Förhoppning hos Samsung är att de ska stärka sin position i toppskiktet, men en ny flaggskeppstelefon.

Den förväntade vinsten under andra halvåret väntas främst komma från försäljningen av komponenter. Samt en ökad efterfrågan av SSD-minne i samband med att tillverkare lanserar nya modeller.

Läs också: Marknaden för smarta klockor tickar allt långsammare

Det sydkoreanska bolaget ökade sin omsättning med 4,9 procent under andra kvartalet, jämfört med förra året, vilket motsvarar 44,7 miljarder dollar. Rörelseresultatet steg med 18 procent. Det kan jämföras med Apple som såg sin omsättning gå ner med 15 procent under samma period till 42,4 miljarder dollar och vinsten gå ner med 27 procent. Likaså minskade försäljningen, från 47,5 miljoner sålda enheter, till 40,4 miljoner i år.

Samsung är med sina 77,6 miljoner sålda smarta telefoner ledande med 22,8 procent av marknadsandelarna. Trots nedgången ligger Apple fortfarande på andra plats, men 11,9 procent. Följande tre placeringar innehas av de kinesiska företagen Huawei, Oppo och Xiaomi.