Surfplattorna brukar bjuda på idel dystra försäljningsprognoser - men här kommer en som åtminstone inte enbart handlar om minskningar.

Det är analyshuset Digitimes Research som förväntar sig att de globala leveranserna av surfplattor ökar med 16,3 procent jämfört med kvartalet före – och därmed landar på nästan 47 miljoner sålda enheter. Det ska dock påpekas att den långvariga trenden fortfarande är negativ. Om man jämför med motsvarande period för ett år sedan går volymerna ner med 10 procent.

Läs också: Tronskifte: Android är pålitligare än IOS enligt ny undersökning

Det är ett par faktorer som sammanfaller och förklarar den kvartalsvisa ökningen: Bland annat har flera utvecklingsländer förbättrad ekonomi och tillverkarna har byggt upp lagerkapaciteten i Nordamerika och Europa inför den traditionellt starka jul- och nyårshandeln.

Trots avsaknad av nya modeller under andra halvan av 2016 väntas Apple bara tappa marginellt jämfört med förra året, tack vare att efterfrågan på Ipad Pro är stark. Samsung har varit inne i en stark period på vad gäller surfplattor, men deras momentum kommer att plana ut, enligt Digitimes, på grund av den hårdare konkurrensen från kinesiska leverantörer.

Läs också: Det här behöver du veta om Android 7.0 Nougat 

Det som går bäst är emellertid så kallade white-box-plattor (alltså de enheter som inte är tillverkade av några av de stora välkända varumärkena), som väntas öka kraftigt till 18,5 miljoner enheter.