Viljan bland svenska företag att använda molntjänster blir allt större. Men det finns de som fortfarande verkar vägra hårdnackat. Andelen verksamheter i undersökningen som klassas som omogna har förvisso sjunkit, från fjolårets 18 procent. Men det är fortfarande 15 procent som inte har någon molnstrategi överhuvudtaget.

Och att inte vilja följa de nya tekniktrenderna kommer att straffa sig på sikt. Det säger Freddie Rinderud, analytiker och strategisk rådgivare på Radar, som tagit fram årets Cloud Maturity Index på uppdrag av konsultbolaget Tieto.

Läs också: NSA-skandalen inget dråpslag mot USA:s molnföretag – tvärtom

Undersökningen har gjorts mellan april och juni, och bygger på svar från 203 svenska och norska företag och organisationer med mer än 250 anställda.
  

freddie rinderud
Freddie Rinderud.

– Generellt sett ser vi en stor molntjänstmognad hos svenska och norska verksamheter, men vi ser att det finns en klick i botten som i princip står helt still. De har svårt att förstå det strategiska värdet i att använda molnet som en del av it-plattformen, säger han.

Under de senaste åren har molntjänster gått från att vara en närmast hysterisk hajp till att idag vara en leveransform som ger företag ett strategiskt värde. På Radar gör man bedömningen att molnvägrarna fortfarande lever kvar i bilden av att molnet är en hajp.

– Det är väl det de inte har förstått, att molnet idag är som vilken annan leveransform som helst. De tenderar att avfärda det som en hajp och ser inte det strategiska värdet. Det som händer när man avfärdar något på ett så lättvindigt sätt är att man kommer att tappa i konkurrenskraft, säger Freddie Rinderud.

Sedan 2015 har molntjänsternas del av it-investeringarna hos svenska företag ökat. Från 4,1 procent ifjol, till 4,9 procent under 2016.

Läs också: Fyra stora drar ifrån i molnet – men här är hoten mot deras framfart

Och en stor förklaring är just att allt fler ser det strategiska värdet av molnet, i form av exempelvis att kapa kostnader, öka flexibiliteten eller genom att bli snabbare att implementera ny teknologi.

– Det finns en tydligare molnmognad idag, där fler har förstått vad det är. Den absolut största skillnaden är strategisk. Idag är det cirka fem procent av it-investeringarna som går till cloud. Jag vet inte hur stor den siffran ska vara, men sannolikt ska den vara större, säger Freddie Rinderud.

Och det är givetvis ingen garanti att det blir en strategisk effekt bara för att man väljer att satsa på molntjänster. Den stora nyckeln är att de används på rätt ställe.

– Den stora utmaningen är att göra rätt strategiskt. Jag tror att få har gjort det och därför finns det en strategiskuld och det är den som svenska verksamheter vanligen måste åtgärda. Men har du gjort din strategiska hemläxa och använder molnet på rätt sätt får du ut mer verksamhetseffekt. I den bästa av världar har du givetvis en it-strategi som allt du gör grundar sig i.