Visst kan man bli imponerad av IBM:s Watson, ett system (mjukvara, hårdvara och databaser) för att svara på frågor på ett intelligent sätt. En ”ai-burk”, skulle man kunna säga.

Efter att Watson vann amerikanska Jeopardy 2011 har IBM slagit på stora trumman. Mängden pressmeddelanden som skickats ut om Watson är gigantisk och borde rendera i någon sorts utmärkelse till IBM, typ ”Mest utnyttjande av en enda företeelse i pr-syfte, räknat i volym”.

Så sent som i dag läste jag att IBM samarbetar med vitvaruleverantörer, i syfte att använda Watsonteknik i tvättmaskiner och liknande apparater. Det är naturligtvis intressant, men jag undrar om IBM går rätt till väga med exploateringen av tekniken bakom Watson.

Läs också: Upplagt för AI-krig – så ska Apple och Intel utmana IBM, Google och Amazon

Om vi tittar på de företag som lyckats etablera ny, omstörtande teknik under senare år, som Apple med smartmobiler och Google med söklösningar, så finns det vissa gemensamma faktorer. Den främsta som jag ser det är att de här företagen har introducerat sina lösningar i konsumentanpassade lösningar från start.

Man har inte skapat stora, centrala och otillgängliga lösningar först, för att sedan anpassa dem så att folk i allmänhet kan dra nytta av dem. Man har i stället valt delar av koncept som varit rimliga att implementera på bred front och sedan sett till att tekniken blivit tillgänglig för folk i attraktiva förpackningar. Och det har varit framgångsrikt.

IBM gör tvärtom. Först visar man en superduperdator som inte alls är tillgänglig på bred front, sedan anstränger man sig för att portionera ut tekniken i lättillgängliga lösningar.

Vad kommer den strategin att leda till? Troligen att Google, Apple, Microsoft, Amazon, etcetera snabbt får fram användbara lösningar baserade på delar av det pionjärarbete IBM utfört och ser till att få ut dem i produkter som folk köper eller abonnerar på. Risken för IBM är att man kommer att stå där med lång näsa och undra varför inte Watson når sin potential på marknaden.

Läs också: Nyfikenhet ska göra Googles ai ännu smartare

Varför gör IBM så här? Jag tror den enkla förklaringen står att finna i företagets historia. IBM som datorleverantör har trots allt blivit till tack vare centraliserade lösningar, som stordatorer. Därför tänker man i samma banor om ny omstörtande teknik.

Det är synd. IBM missar en massa chanser att sälja intressant ny teknik till både företag och konsumenter.