Under 2014 insåg man på Ebab att något behövde göras åt it-stödet. Det skulle bli svårt för företaget, som är konsulter inom projekt- och fastighetsutveckling, att expandera. Sagt och gjort, med start i december 2014 påbörjades en övergång från egen it-drift till drift i molnet.

̶ Jag tror inte vi hade lyckats växa lika smidigt med vår gamla it-miljö. Vi har under de senaste två åren lyckats hantera att väldigt många personer slussats in och ut i vår verksamhet på ett kontrollerat och effektivt sätt. Trots en kraftig tillväxt är antalet serviceärenden för it är ungefär lika stort i dag som 2014, säger Thomas Kraft, it-ansvarig på Ebab-koncernen.

Ett mått på tillväxten är att omsättningen ökade från 150 miljoner kronor till 190 miljoner kronor 2015, och att man räknar med ett omsättningsrekord i år. Antalet anställda har ökat med 28 procent från 2014 till i dag. I dag sysselsätter man cirka 250 personer. Av dessa är cirka 100 externa krafter, vilket är en ökning på 80 procent jämfört med 2014.

Läs också: Folksam går i bräschen för finansbranschen – lägger driften i molnet

Det man gjort är att egna servrar bytts ut mot operatören Wycores helt molnbaserade plattform, med tillhörande drift. Wycore har även hjälpt till med övergången. Man kan diskutera om det är frågan om ”hosting” eller ett ”privat moln”, men poängen är dels att driften sköts externt, dels att användarnas skrivbord publiceras från servrarna till tunna klienter, eller andra datorer, surfplattor eller smarttelefoner.

Hittills har man inte räknat i detalj på bytet av it-miljö, men det går att se stora konkreta vinster redan nu:

̶ Tidigare betalade vi 450 kronor per månad för klientenheter, över treårskontrakt. Nu betalar vi 166 kronor per månad för de tunna klienter som används, säger Thomas Kraft.

Det innebär en kostnadsbesparing på cirka 850 000 kronor per år, bara för klientenheter för personer som är verksamma inom Ebab. En del av den besparingen äts upp av att man köpte ut leasingkontrakten för de gamla klientenheterna, men det var en engångskostnad.

Men besparingen vad gäller klientenheter sträcker sig längre än så. För det första slipper man köpa enheter åt externa underkonsulter som bara jobbar temporärt med Ebabs projekt, eftersom de kan använda egna enheter.

För det andra är de enheter som används nu inte alls lika stöldbegärliga som de bärbara datorer som användes tidigare. Man har redan märkt att de nya enheterna lämnats kvar vid inbrott i projektkontor.

För det tredje går det drastiskt snabbare att komma i gång med projekt och att etablera projektkontor, eftersom man slipper problem med användare som har till exempel Macar och gamla pc.

Den kanske största upplevda fördelen är förbättrad tillgänglighet, att det blivit enklare att använda applikationer var som helst. Det är en stor fördel eftersom Ebabs anställda ofta är ute på uppdrag. Dessutom finns alla data lagrade i molnlösningen, vilket bidrar till ökad datasäkerhet.

̶ Mycket av det värde som finns i företaget är kopplat till dokumentmallar och andra lösningar som hör till de processer vi jobbar med, till exempel för bygglov. Det är enklare att hantera och säkra sådant innehåll nu.

Läs också: Utredning slår fast: miljarder att spara om myndigheterna går ut i molnet

Ytterligare en besparing gäller billigare uppkopplingar för att använda företagets applikationer. Kravet har gått från fasta linor för mellan 3 000 och 5 000 kronor per månad, till 4g-anslutningar för några hundralappar per månad.

Finns det inga nackdelar med flytten till molnet? Jo, så klart. Den främsta hör ihop med att man passade på att rensa i applikationsfloran.

̶ Visst har folk blivit irriterade på att de ibland inte får använda samma applikationer som förut och på att de inte längre kan eller får installera applikationer själva. Men det blir lite bättre för varje dag.

Det mesta av jobbet med molnflytten gjordes under första halvåret 2015, men ännu återstår en del finslipningar. Men i det stora hela har man lyckats modernisera och effektivisera it-miljön.