När ett varumärke får sitt eget verb, då kan ägarna vara ganska säkra på att de etablerat sig på marknaden. Eller en fras som fastnat i människors vardagsspråk, som Netflix and chill. Vi behöver inte gå närmare in på vad det betyder, men det är väl kort sagt den moderna motsvarigheten av: ska du komma upp på en kopp te?

Det är ett välkänt, och kanske i viss mån även uttjatat, faktum att Netflix har varit med och revolutionerat hur människor i dag ser på tv-serier och film. Neil Hunt är en av arkitekterna bakom den revolutionen. Som företagets produktchef leder han en stab på över 1 500 ingenjörer, designers, kodare, nätverksspecialister. Tillsammans hanterar de allt teknikrelaterat som sker inom ramarna för verksamheten. Vilket inte vill säga lite.

Läs också: Ny giv från EU:s digitala boss: Netflix kan tvingas finansiera europeisk film

Men med välkända titlar som Orange is the New Black och House of Cards i bagaget. Är Netflix ett underhållningsföretag – eller ett it-företag?

– Vi är både och. Vår framgång beror på att vi förenar teknik och underhållning. Mitt team bygger tekniken, innehållsteamet licensierar och tar fram nytt innehåll. Det viktiga är att vi jobbar tillsammans för att nå bästa resultat, säger Neil Hunt.

Användarna utgör basen i affärsidén, eller rättare sagt den information de lämnar efter sig. Utan den skulle algoritmen som räknar ut vilka serier Netflix ska ta fram, vilka filmer som ska presenteras för varje enskild tittare, vilka nya funktioner som skulle göra tjänsten bättre, vara helt värdelös. Stora delar av det som i dag är Netflix drivs av data.

house of cards
House of Cards är en av de mest framgångsrika serierna som Netflix själva producerat.

– Jag tror att sanningen ligger i data. Många kan ha åsikter men genom att mäta en mångfald av data kan man få ett riktigt svar. Vi är ett datadrivet företag för att data hjälper oss att utvärdera och fatta beslut. Det är en nyckeldel i vår verksamhet, säger han.

Netflix startades som ett postorderföretag i Scotts Valley, en halvtimmas bilväg från San José i Kalifornien, 1997 av Reed Hastings och Marc Randolph. Två år senare plockade de in Neil Hunt. I samma veva började de med prenumerationer på dvd-filmer, 2007 togs det första steget mot det som skulle bli dagens företag – Netflix började med streaming.

2010 blev Kanada första landet utanför USA att få tillgång till tjänsten. För tre år sedan började företaget satsa på egenproducerade serier och filmer. I dag har Netflix över 80 miljoner användare i 190 länder och 600 timmar av originalinnehåll. Vad är det största som hänt på vägen?

Läs också: Så får Netflix dig att att börja sträckkolla på tv-serier

– Det läcker inte från taket på mitt kontor längre! Men det talar också för vår utveckling. Då var vi ett litet startupbolag, nu har vi hittat vår väg och plats. I dag spenderar jag troligen mer pengar på en dag än vad vi gjorde under hela första året. Men det gör också att vi måste vara mer fokuserade och rikta in oss på rätt områden och problem.

Utvecklingen av bolagets it-struktur har kretsat mycket kring att integrera olika nivåer i teknikstacken. Neil Hunts team har lagt kraft på att finslipa protokoll och algoritmer för att kunna ta fram eget material, som bygger på information från databasen. Samtidigt har Netflix också tagit fram ett eget cdn-nätverk, content delivery network, för att säkerställa att de kan leverera innehåll snabbt och stabilt.

Diskussionen om nätneutralitet – Netflix har anklagats för att ge vissa operatörer gräddfil – är något som produktchefen inte gärna går in på. Inte den politiska delen av frågan i alla fall. Hans ansvar är att ge de tekniska förutsättningar för en så bra användarupplevelse som möjligt, och nu även i ett globalt sammahang.

– Vår Open connect-teknik har varit till stor hjälp för att öppna upp debatten kring nätneutralitet. Vi finns i 196 länder, vi försöker ha en global plattform där innehållsteamet kan köpa och tillgängliggöra material oavsett var kunder är, säger Neil Hunt.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning