Den 5 oktober stänger Varbergs kommun sin telefonväxel för att i stället migrera till Skype för företag. Det har inte varit helt lätt att få till den nya kommunikationslösningen, enligt kommunens it-chef Anders Boustedt.

– Vi är ganska tidigt ute och fortfarande finns det många teleoperatörer som inte riktigt hänger med. Det har varit en stor utmaning bara att koppla ihop det, säger han.

Han påpekar att det inte handlar om att bara byta telefonilösning utan syftet är att skapa ett system för integrerad kommunikation.

Läs också: Det digitala kontoret föds på nytt med nygamla verktyg

– Det ska ringa både i datorn och på mobilen så att användaren själv kan välja vilken som är lämpligast att svara i, och så att röstmeddelanden hamnar i mejlen.

Anders Boustedt
Anders Boustedt.

Tidigare har Varbergs kommun fått kritik för att tillgängligheten för medborgarna var dålig. När invånarna ringde kommunen möttes de ofta av upptagetton eller hänvisningar. Det nya systemet gör det mycket lättare att snabbt få kontakt med rätt person.

– Om någon vänder sig till mig med en miljöfråga så kan jag direkt se vilka personer med miljökompetens som finns tillgängliga. Skriver man in ”miljö” i sökfältet kan man se vilka som sitter på sin plats, vilka som inte varit vid sin dator på tio minuter och vilka som är offline, det vill säga i möten. På så vis slipper man hålla på att jaga folk, och upptagetton finns inte.

En annan fördel är den inbyggda möjligheten till videomöten, som sparar både tid och pengar.

– När jag har Skype-klienten som min primära telefon kan jag köra alla videosamtal där. Jag behöver inte gå iväg till någon videokonferensanläggning som ingen vet hur man loggar in på, jag kopplar bara upp mig via datorn eller telefonen och en minut efter att mötet är avslutat kan jag börja med nästa arbetsuppgift.

Varberg är första kommunen som helt går över till Skype, men systemet har använts tidigare i bland annat universitetsvärlden och även Försäkringskassan är på gång.

Läs också: Nu växer ekosystemet runt Skype

– Men många andra kommuner är intresserade. Det tar ju ett tag innan folk vänjer sig vid nya arbetsmetoder, men när det väl har satt sig så tror jag att folk ser att det här sättet att arbeta är mycket mer effektivt, och då tror jag att fler kommer att vilja göra detta.

Än så länge har systemet bara pilottestats på it-avdelningen och kundservice, men responsen från användarna har varit väldigt positiv.

– Häromdagen körde vi igång med resten av serviceförvaltningen och det funkade bra. Nu håller vi tummarna för nu är den stora övergången den 5 oktober. Det blir jättespännande.