När Oracles stora konferens Openworld gick av stapeln i veckan så sparade företagets styrelseordförande Larry Ellison inte på krutet. Fast det brukar han förstås aldrig göra.
Man kommer osökt att tänka på den amerikanske presidentkandidaten Donald Trump när man tar del av Ellisons påståenden. Det är molndominanten Amazon som hamnar i skottgluggen och det låter så här:
– Amazons ledning är över.
Smaka på den.
Vi låter det vara osagt om det handlar om faktaresistens från Ellisons sida och koncentrerar oss på det som talar för Oracle vad gäller kampen om ledning i molnet. Företagets satsning är sannerligen imponerande och det var framför allt en nyhet som stack ut på Openworld i San Francisco.
Läs också: Oracle vill ta fighten med Amazon – Larry Ellison segerviss
Oracle avtäcker en ny infrastrukturtjänst, det vill säga Amazons paradområde, som heter Dense Cloud IO. Det handlar om så kallade ”bare-metal-servrar”, alltså att erbjuda rena servrar i molnet, som kunderna i princip ska kunna göra vad de vill med. Och Oracles bare-metal-servrar ska verkligen vara bare-metal. Tack vare vissa tekniska lösningar ska det gå att få tillgång till servrar som Oracle inte kör någon mjukvara på.
En sådan här server ska kunna ha 36 processorkärnor, 512 GB minne och 28,8 TB flashdisk. Imponerande och mer än vad Amazon erbjuder i ett paket i dag. Priset ligger på 5 dollar och 40 cent per timme, cirka 46 kronor. Det ska vara billigare än Amazon, enligt IDG News.
Till att börja med ska Dense Cloud IO erbjudas i västra USA, med start 13 oktober. England och Tyskland ska vara i gång senast i juni nästa år.
Amazon lär naturligtvis hänga på och tämligen snart matcha det här erbjudandet. Oracles konkurrensfördel lär till en början bli möjlighet att locka existerande kunder med rejäl kapacitet för att köra företagets databaser och applikationer. Men på sikt måste Oracle nå ut till nya tillämpningsområden för att ha skuggan av en chans att utmana Amazon på allvar.
Läs också: Oracle släpper greppet om Java-verktyg – Javas skapare gör tummen upp
För att avrunda med några ord om Ellison nämnde en person med insikt i Oracle en intressant sak nyligen. Att Ellison går ut så aggressivt mot konkurrenter under sina tal beror inte bara på att han vill övertyga kunderna. Det är minst lika viktigt att övertyga de anställda på Oracle. Och det görs effektivast genom att rikta in sig på en tydligt definierad fiende som alla kan kämpa mot tillsammans. I år är den fienden alltså Amazon.
Se där, ännu en likhet med Donald Trump.