Jodå, internet of things står på agendan. Det talas om det i ledningsgrupperna. Längst fram ligger transportbranschen och på årets upplaga av mässan Logistics på Kistamässan tillägnades sakernas internet en egen dag.

Under förmiddagen visas powerpointslides på olika lager som ska samverka, ord som connectivity, cloud, analytics och sensors slungas runt. Boxar har pilar till andra boxar.

Men det är så helt opåtagligt och grynigt alltihop. Visionerna är fantastiska men liksom suddiga.

Samtidigt börjar det kanske faktiskt hända något. Konsulterna hävdar att det börjat röra på sig – att det görs affärer.
 

Fredrik Östbye, ansvarig för affärsutveckling på Telenors IoT-bolag Connexion håller med om att det fortfarande är väldigt mycket visioner – sådant som ska möjliggöra potentiella vinster.

– Ännu finns det väldigt få exempel på internet of things på allvar, säger han.

Läs också: Ericsson, Intel och IBM bakom ny satsning för säker uppkoppling av prylar

M2m, uppkopplade maskiner, finns i många företag och används internt men det är först när de kopplas samman som vi kan tala om ett sakernas internet enligt Fredrik Östbye.

– Och sådana vertikala, sammanbindande, lösningar finns det inte mycket av. Inte hela kedjan.

Men redan i början av nästa år kan vi räkna med att det händer något som Telenor är inblandat i låter han ana.

– Ja, mycket kommer att hända under nästa år och Mobile World Congress är ju en tillställning där saker kommuniceras.

Varför går det så lång tid mellan snack och verkstad? Var ligger hindren?

– Det som bromsar är företagens egen förmåga att ta till sig det nya. Deras förmåga att klara övergången från hur de gör affärer i dag till hur de gör affärer imorgon.

Att frågan diskuteras i ledningsgrupperna är han övertygad om.

– Men det finns en oro att göra fel. Kommer vi att halka efter eller försvinna om vi inte hoppar på tåget? Eller riskerar vi att äventyra vår befintliga affär?

Precis som transportsektorn var tidigt ute med att få en effektiv logistikkedja och standardiserade komponenter där minsta skruv är definierad så ligger den också först i iot-racet. I dag är i princip alla bilar som tillverkas uppkopplade och även bilar tillverkade för så långt tillbaka som 1996 kan kopplas upp med en dongellösning.

Men resten av kedjan då? Åkerier och speditionsfirmor – är de med på tåget?

– När det gäller så kallade fleet managementsystem som har koll på alla fordon har det funnits ganska länge och det har nått ut hela vägen ända ut till förarna. Där säljer exempelvis Scania tjänster till åkerierna som går ut på att tekniken skapar besparingar genom att de arbetar mer effektivt.

Egentligen är det inte så långt till nästa steg enligt Fredrik Östbye.

– Det är först när de systemen börjar prata med andra system som det skapas större värden. Då kan bilarna leverera data till system som kan användas för att optimera logistikflöden så att exempelvis inte en lastbil kör tom från a till b.

Läs också: Så använder hackare dina uppkopplade prylar i ddos-attacker
 

Och andra branscher står och stampar enligt Fredrik Östbye.

– Tillverkningsindustrin är frustrerade över att de inte ligger lika långt fram men där finns också ett stort fokus på internet of things nu, säger han.

Frågan är alltså när ledningsgrupperna i företagen vågar kasta sig in för att någon av de dimmiga visionerna ska få färg och form. Om man får tro Fredrik Östbye kommer några att våga redan nästa år.