I juni tillträdde Joacim Damgard som vd på Microsoft Sverige. Att fokus i dag ligger på molnet är tydligt, och lika tydligt är att han likt koncernchefen Satya Nadella vill se den tidigare så dominanta mjukvarujätten i en utmanarroll.

Själv anlände han till Microsoft från Ericsson där han ansvarade för verksamheten i Storbritannien och Irland. Innan dess basade han över telekomjättens verksamhet i Thailand. När frågan om att flytta hem till Sverige dök upp var han tvungen att fundera en extra gång.

– Marknadspositionen, bredden i portföljen och relevansen i en digitaliseringsresa. Det var de tre sakerna som attraherade mig. Där kan vi påverka, driva på och addera värde. Och Microsoft gör mycket mer saker än vad jag insåg. Det händer så oerhört mycket här med molnet, internet of things, machine learning och Hololens, säger han.

Att vara vd på ett svenskt dotterbolag till en it-jätte kan ibland innebära att man bara blir utförare av redan satta strategier. Joacim Damgard svarar så här på frågan huruvida hän ser sig som en vd på riktigt eller som en hotellchef.

Läs också: De gamla it-jättarna tokdominerar internet of things

– Jag har varit tre månader på jobbet och försöker förstå det också. Jag upplever att vi kan göra mycket när det gäller digitalisering. Visst, vi är ett amerikanskt företag, men jag upplever att jag har mycket att säga till om i dag. Vi är 600 människor här, så vi har mer folk än många andra bolag, så jag skulle säga att vi kan påverka en hel del.

Går Microsoft Sverige bra?
– Det går bra. Vi växte förra året och kommer att växa i år igen. Azure, Office 365 och CRM Online är det som växer mest. Men det är kanske inte så konstigt, det är ett industrifenomen.

Är det något område som går dåligt?
– Egentligen inte. Jag hade gärna sett att vi sålde lite fler telefoner, men verkligheten ser ut som den gör där.

Även om han säger att svenska Microsoft går bra är det många chefer och tunga namn som har lämnat den svenska organisationen under de senaste åren. Joacim Damgard säger att han inte ser någon dramatik i det, och han förnekar att det skulle ha något med resultatutvecklingen att göra.

– Vi växer. Det finns ingen underliggande effekt till att det har lämnat folk utan det är en naturlig utveckling. Om vi lyckas få fram duktiga människor som vill pröva lyckan någon annanstans så ser jag inget problem i att folk går vidare. Industrin växer och vi har även plockat in mycket bra folk med andra profiler. Tittar man på mina kollegor runt om i Europa så är det många som plockats in utifrån. Microsoft vill ha folk med en annan profil och en annan bakgrund. Just nu har vi 80 lediga positioner ute, säger han.

Som så många andra i branschen är ordet digitalisering i fokus för den nya Microsoft-vd:n, och det är kring den resan han och Microsoft ska ut och missionera till kunder och partner. Och han vill se en bredare dialog än tidigare.

– Vi vill flytta dialogen från en it-dialog till att ha en it- och en verksamhetsdialog. Det finns värden att addera på båda sidor, med nya affärsmodeller och nya intäktsströmmar, säger han och påpekar att det också är en förklaring till att bolaget plockat in en hel del nytt folk.

– Om vi vill prata med verksamheten måste vi verkligen kunna prata med verksamheten. Vi behöver få in industrikompetens och det har vi fått inom både storföretag och offentlig sektor. Vi har alltid varit duktiga på att prata it-språk, men inte alltid lika duktiga på verksamheten.

Och samma budskap riktar han till partnerledet. Det är moln och mobilt för hela partnerslanten, och det är inte bara it-avdelningen som ska vara mottagare. Att omsvängningen mot molnbaserad försäljning och minskade marginaler har gäckat Microsofts partner är knappast någon nyhet. Men den utvecklingen kommer att fortsätta i än högre grad än tidigare, och för att lyckas som partner behöver man haka på.

– Vi har ett gigantiskt partnerekosystem och vi behöver dem. Vi är ett partnerlett företag, så det är vår leveransmuskel, säger han och svarar så här på vilka han ser som bästa partner i klassen.

– Frågan är vilka partner som vill göra samma resa som oss, det vill säga molnet först och mobilt först. Många sitter fortfarande med egna datacenter och egen infrastruktur. Men jag upplever att alla vill till molnet. Just nu är det många små partner som ser en chans att bli större. De som oftast är mest progressiva är de som ser det som en möjlighet att få fart. Totalt sett tycker jag att vi är uppkittade med bra partner som profilerar och etablerar sig och är redo för digitalisering.

Så du upplever inte att det finns ett gnäll om att ersättningarna till partner blir mindre och mindre?
– Det är bra att det finns en dialog om hur affärsmodellen ser ut. Vi vill så klart ersätta de partner som satsar mest på molnet, så vi styr ersättningen dit. Det är naturligt och det är bättre för kunden. Det finns ingen som har nytta av att vi belönar det gamla sättet att jobba.

Läs också: Två år efter Microsofts köp – nu kommer Minecraft för skolan i skarp version

Och han köper inte bilden av att det är svårare att tjäna pengar, i alla fall inte om digitaliseringsresan följs fullt ut.

– Den totala adresserbara marknaden blir enormt mycket större än idag. Om vi bara tittar på it så representerar den 5 procent av BNP. Tittar man istället på verksamheten handlar det om 60 procent av BNP. Varje transaktion kanske blir mindre, men marknaden blir mycket större och möjligheten att tjäna pengar blir också större. Vi måste alla tänka om och se över våra affärsmodeller.

Men Joacim Damgard är samtidigt medveten om att digitaliseringen går både fort och långsamt. Själv säger han att han alltid ställer två frågor när han är ute och träffar vd hos kunderna.

– Jag vill veta om vd:n förstår att bolaget behöver en digital närvaro. Det brukar vara ett bra lackmustest. Är man inte där blir man oroad, säger han.

– Den första frågan är: vilket är din branschs Uber? Den andra är: hur belönar du din cio, för kostnadsreduktion eller för att hitta nya affärsmöjligheter? Om de svarar att cio rapporterar till finanschefen och belönas för kostnadsreduktion finns det oftast mycket att göra. Alla inser att det händer, men det är inte alla som ser hur fort det går och inte alla som ser it som en reell möjlighet. Ett bolag som har cio:n i koncernledningen eller som har tillsatt en cdo har bättre förutsättningar att växa.