(CS/San Francisco) Över 170 000 personer har lockats till ett regnigt San Francisco för Salesforce årliga monsterkonferens Dreamforce. Även om kundvårdsprogram, crm, fortfarande är navet i molnjättens katalog är det något helt annat som står på agendan den här gången.
Precis som Microsoft, SAP, Oracle och många andra storspelare på enterprisemarknaden har Salesforce plöjt ned miljarder i artificiell intelligens. Nu är det dags att lansera Einstein.
Läs också: Salesforce håller drömmen om utveckling utan programmering levande
Det är ingen ny produkt eller något nytt moln, utan en AI som kommer att byggas in i hela produktportföljen.
– Det här är inte en AI som serveras på sidan om. Det här är AI mitt i Salesforce hjärta, och ännu viktigare är att det är AI för alla, säger Salesforce produktchef Alex Dayon på presskonferensen som inleder Dreamforce.
Genom att tugga i sig Salesforce enorma dataflöde ska Einstein bidra med analyser och automatisering. AI:n ligger inbakad i alla företagets molnplattformar och ska bland annat ge förslag på vilka kunder som är mest benägna att slå till på en produkt, analysera kundernas beteenden och automatiskt knyta rätt mejl och dokument till rätt kund.
– Vårt kundvårdssystem blir smartare med Einstein. Vi kommer att tillföra tonvis med innovationer till produkten, vi hjälper helt enkelt våra kunder att genomföra sina affärer bättre med hjälp av AI, säger Alex Dayon.
Målet är att leverera en färdigförpackad artificiell intelligens, så att företag inte behöver anställa AI-specialister. Einsteins funktioner ska bli enkla att bygga in i företagens egna Salesforce-lösningar, lovar företaget.
Salesforce har spenderat åtskilliga miljarder kronor på att köpa upp en lång rad företag som sysslar med artificiell intelligens och maskininlärning för att ta fram Einstein.
Läs också: Snuvat Salesforce vill stoppa Microsofts Linkedinköp
Under oktober kommer 17 funktioner som bygger på Einstein att tas i bruk i fem av Salesforce molnplattformar. Och många fler ska följa. I början av nästa år räknar företaget med att ha över 30 funktioner i bruk i hela molnportföljen. Vissa av tjänsterna kommer att ingå utan extra kostnader, andra kommer att säljas som tillval.
Ett annat fokus är hur nyförvärvet Quip ska integreras i Salesforce portfölj. Produktivitetsverktyget är en klar konkurrent till tjänster som Google Drive och Office 365 och är signerad stjärnduon Bret Taylor och Kevin Gibbs. Den förstnämnde ligger bakom Google Maps och var tidigare teknikchef för Facebook, kollegan ledde arbetet med Google Apps Engine.
Nu ska Quip och Salesforce föras samman. Inom kort kommer det att gå att lägga in Quips funktioner för dokumentdelning i Salesforce plattformar, och göra det möjligt att hämta data direkt från Salesforce i nya dokument.