(CS/San Francisco) Det märks att Slacks produktmarknadschef Kelly Watkins är beredd när frågan kommer under en pressträff på startupens kontor i San Francisco.
Är ni rädda för konkurrensen från Facebook och Microsoft?
– Nej. När det kommer till Facebook at work vet vi att de tveklöst kan bygga en fantastisk konsumentprodukt, och vi är nyfikna på hur det går när de försöker ta sig in på företagsmarknaden, och Microsofts arbete med Skype [Teams] är fortfarande i beta, säger hon.
Läs också: Facebook at work kan släppas i oktober – och det kommer att kosta
Tvärtom hävdar det hajpade kommunikationsföretaget att giganternas intåg på marknaden bara kommer att öka intresset för deras egen produkt.
– Att de här båda företagen jobbar med [nya samarbetsverktyg] kommer däremot att lyfta fram verktyg som faktiskt fungerar som digitala arbetsplatser, och kommer att öka intresset för hur arbetet ska skötas på stora företag i framtiden, fortsätter Kelly Watkins.
Slack har fått ett enormt genomslag på några få år på marknaden. Enligt företagets egna siffror använder 44 procent av Fortune 500-företagen verktyget i någon utsträckning.
Men därmed inte sagt att Slack slagit ut all konkurrens. Företaget är öppna med att det ofta handlar om enskilda anställda eller arbetslag som anammar produkten, och att den först därefter sprider sig vidare i organisationen.
Även om de har sett exempel på företag som gått det motsatta hållet och infört Slack efter beslut från ledningsgruppen handlar mycket om att få fler att gå i de fotspåren.
Läs också: Microsoft ska knäcka Slack – jobbar i hemlighet på en konkurrent
– Framförallt satsar vi enormt på att få våra kunder att lyckas. Vi har en hel avdelning som hjälper till att rulla ut Slack och sätta upp kanaler, integrera och lära anställda att arbeta på ett annorlunda sätt än de gjort tidigare. Det ska underlätta för de som vill skala upp och gå från många små grupper som använder Slack till hela företag som använder Slack, säger Kelly Watkins.
Men för att Slack ska lyckas med sina föresatser krävs mer. Inte minst en infrastruktur och ett system som gör att de riktigt stora bjässarna kan hoppa på.
– Vi fortsätter att förbättra vår infrastruktur så att större och större grupper kan använda Slack. Vi försöker också lösa så att det ska gå att hantera tiotusentals anställda [som använder verktyget], säger Kelly Watkins.