I går kväll presenterade Google till sist sin första egna mobil i två versioner – Pixel och Pixel XL.

Mobilen kommer med Google Assistant inbyggt, synkning med alla operativsystem och stort fokus på foto och byggd för virtual reality-funktioner.

Google Assistant är samma program för artificiell intelligens, som lär sig medan det används, som också finns inbyggt i Googles nya meddelandeapp Allo. Google Assistant kan användas för att starta en textbaserad konversationer, hitta specifika foton i bildbiblioteket, sätta på en speciell låt, hitta till rätt ställe och så vidare – allt röststyrt.

Kamerafunktionen har Google lagt extra krut på, själva påstår de att Pixel har den bästa mobilkameran. Upplösningen ligger på 12,3 megapixel och med hjälp av avancerade algoritmer ska den lyckas extra bra med att ta bilder trots dåligt ljus. Ett snabbkalibrerat gyroskop förbättrar videostabiliseringen och dessutom har kameran en riktigt snabb slutare.

Läs också: EU fortsätter gå på Google – ”sluta betala för att få Google Search förinstallerat”

Pixelanvändarna får också fri tillgång till lagring i molnet av bilder och video med full upplösning.

På bara en kvart kan mobilen få sju timmars laddning enligt Google. Operativsystemet är Android 7.1 Nougat och mobilen finns i två versioner – Pixel på 5 tum och Pixel XL på 5,5 tum.

Prislappen ligger på 649 dollar, runt 5 500 kronor, men den går ännu inte att förhandsbeställa i Sverige.

Hittills riktar sig Google mot konsumentmarknaden men frågan är hur Pixel står sig som jobbtelefon?

Vår systersajt PC World har tittat närmare på fem områden som kan vara nyckeln till om den lyckas ta klivet in i företagen.

Hur klarar Google Assistant att interagera med företagets mjukvara för hantering av mobiler? 

Google Assistant
Google Assistant.

Att Google Assistant, det AI-program som också finns i den nya meddelandeappen Allo, är inbyggt i mobilen – ja, det är kanske det som skiljer ut Pixeltelefonerna mest ifrån andra mobiler.

Genom att lära sig dina användarvanor ju mer du använder den ska den skapa en mer personlig upplevelse. Den kan hjälpa till att boka middagar, få tag på en taxi och förstås också göra sökningar – allt genom att du talar med den.

En mängd integrationer från partner är knutna till Google Assistant för att den ska lyckas få fram information från olika tjänster. Ibland behöver användaren inte ens ha den app som används installerad.

Frågan är hur det här fungerar i en företagsmiljö där it-avdelningen kan ha starka åsikter kring vilka tjänster som ska användas i affärssyfte? Google säger ingenting om det ännu.

På en hjälpsida för Google Now, föregångaren till Google Assistant, står det att den kopplas bort automatiskt om den används med ett betalt Google Cloud-konto. It-administratörerna kan ge tillgång till Google Now men det är inte klart hur mycket kontroll de får över alla funktioner och integrationer som användarna har tillgång till.

Kan företagen bygga egna tillägg till Google Assistant?

Nästa fråga är om företagen har möjlighet att bygga egna integrationer till mobiler som bara fungerar internt. Att ge de anställda tillgång till mobiler som förser dem med de egna företagets data tillsammans med konsumentfunktionerna kan bli en riktig vinnare.

I dag gör Google det i viss mån genom sin Springboardapp som finns i G Suite för betalande användare. Den hjälper till att hitta filer och gräva fram uppgifter ur ett företags arkiverade filer. Om Springboard integreras med Google Assistant kan det bli en intressant funktion för företag.

Google Pixel

Planerar Google att sälja Pixelmobiler till företag över huvud taget?

När Microsoft släppte sin hybriddator Surface Pro 3 riktade man in sig mot konsumentmarknaden. Men det ändrades raskt till ett företagsfokus i stället. Och där fortsätter Microsoft på den inslagna vägen.

Pixelmobilen verkar väl lämpad att ta samma väg, konstaterar PC World, inte minst för att Google fortsätter att utöka sin affär mot företag.

Exempelvis arbetar de på att få ut produktivitetsverktygen för företag som finns i G Suite och att kombinera det med att sälja Pixelmobiler skulle vara logiskt. Men Google har inte sagt något om vilka planer den har för Pixel på företagssidan.

Läs också: Google apps for work blir G Suite – alla molnen samlas under ett tak

Hur fungerar Pixels nya automatiska uppdateringar i en företagsmiljö?

Pixelmobilen har en automatiskt uppdateringsfunktion där uppdateringarna sker i bakgrunden och sedan installeras när användaren sätter på sin mobil nästa gång. På så sätt ska den hållas mer aktuell och säker än andra Androidmobiler.

Men frågan är hur mycket en it-avdelning kan ha koll på de automatiska uppdateringarna. I dag tillåter Google företag som använder mjukvara för att hantera sina mobila enheter att kontrollera när uppdateringar installeras.

Även om det inte är otroligt att samma sak skulle erbjudas när det gäller Pixelmobilerna så har Google inte lämnat något besked om hur det skulle fungera med den nya uppdateringsfunktionen.

Google Pixel

Chattsupport 24/7 – är det bra eller dåligt för företag?

Konsumenter ska ha ständig tillgång till support via en chatt. Det skulle såklart också vara ett smidigt sätt för anställda att få hjälp om den egna supporten inte har tid men det skulle också kunna utgöra en säkerhetsrisk.

Googlesupporten använder sig av skärmdelning som finns inbyggd i Pixel för att se vad som händer på användarens enhet. Om man då har känslig information på sin mobil kan det bli ett problem. Google har inte lämnat någon information om det ska gå att stänga av livechatten, stänga av skärmdelningsfunktionen, blockera skärmdelning av företagsappar eller något i den stilen.