(CS/San Francisco) Först efter en dryg halvtimme av hawaiiansk dans, snäckskalsblåsningar och rapparen Will.i.am som pratar om segregation, b2b-sälj och klassklyftor gör dagens huvudperson entré.
Eller huvudpersoner kanske man ska säga. Inom kort får Marc Benioff och hans medgrundare Parker Harris sällskap på scenen av en animerad Einstein som ska symbolisera den artificiella intelligens som Salesforce byggt in i sin molnportfölj – och som lovar att ge alla kunder tillgång till banbrytande teknik utan att anställa hett eftertraktade specialister.
Läs också: Salesforce-profeten: Här är tekniken som kommer att ersätta mobiltelefonen
– Jag vet, det låter som magi. Men det lät också som magi när vi sa att vi ville ge alla tillgång till molnet, skanderar Marc Benioff medan han vandrar runt i ett förtrollat publikhav på Moscone Center i centrala San Francisco.
Benioffs plan verkar vara precis den. Att ge AI samma behandling som hans Salesforce gett mjukvara som tjänst och molnet. Men det är de inte ensamma om. Alla teknikjättarna – från Facebook och Google till Microsoft och Apple – plöjer ned miljardbelopp i artificiell intelligens och maskininlärning.
I Salesforce fall är deras AI förstås väldigt tätt knuten till företagets hjärta: kundvårdssystemet.

När Einstein gör entré i crm ska tjänsten bland annat kunna betygsätta potentiella kunder, påminna säljaren om att ta kontakt med dem, varna för när de riskerar att gå över till konkurrenter och självmant skriva mejl och föreslå bra tillfällen att boka ett möte.
Frågan är hur mottagandet kommer att se ut på marknaden. AI är oprövad mark för Salesforces kärnkunder, menar Gartner-analytikern Todd Berkowitz.
– Det är i stor utsträckning teknikbranschen som anammat AI. Det är ett modigt beslut för en säljare eller någon på marknadsavdelningen att säga att de litar på det här, säger han till The Register.
Därmed inte sagt att han dömer ut produkten. Det handlar snarare om att Salesforce – i vanlig ordning – är ute på obeprövad mark.
– Jag tror att de försöker få något som inte slagit igenom på bred front att slå igenom på bred front, säger Todd Berkowitz.
Annars är keynoten på årets Dreamforce metodiskt barskrapad på nyheter. Det enda som sticker ut är när Marc Benioff nämner två andra buzzword: chattbottar och konversation som plattform. Tjänsten kallas Livemessage och ska knyta samman Salesforce Salescloud med chattappar som Facebook Messenger.
Årets dragplåster – Einstein, Quip och Salesforce Commerce Cloud – har redan avhandlats tidigare under veckan.
Visst blir det korta demonstrationer av några andra nya funktioner också. Men de hamnar ständigt i skymundan av filantropiska samarbeten, mindfullness och en strid ström av hyllningar till krigsveteraner, medarbetare, buddhistmunkar och framförallt kunderna.
För det vore årets underdrift att säga att Dreamforce är en kundfokuserad mässa.
– Bakom alla smartklockor, appar, uppkopplade tandborstar, bilar och robotar [...] finns våra kunder, och de [uppkopplade sakerna] ger oss möjlighet att knyta närmare band till våra kunder, som Marc Benioff säger under sitt framträdande.
Läs också: Salesforce satsar allt på att sälja sitt "AI för alla"
På Dreamforce kretsar precis allt om Salesforces kunder, och hur de i sin tur ska använda molnjättens produktportfölj för att få ut mesta möjliga av sina kunder. Marc Benioff använder sitt favoritord ohana – hawaiianska för familj – för att beskriva dem, och San Francisco har formligen invaderats av hans över 170 000 medlemmar starka ohana.

Det är dem han ska övertyga om att "världen förändras" till den grad att det är dags att börja lite på datorernas omdöme. Men inte genom att prata om tekniken som ligger bakom Einstein, utan att helt fokusera på vad AI kan tillföra.
Kanske sammanfattas det bäst av företagets produktchef Alex Dayon under den presskonferens som anordnas dagen innan eventet startar.
– Vårt mål är att hålla kunderna borta från tekniken. Kanske är vi den största teknikmässan i världen, men faktum är att vi egentligen inte pratar om teknik här. Målet är att prata om hur du kan förändra din affärsmodell med Salesforce – utan att krångla till det, säger Alex Dayon.
Samtidigt är företagets långsiktiga planer för Einstein fortfarande oklara, några funktioner lanseras under hösten, andra senare. Några kommer att kosta pengar, andra ingår.
Framförallt är det för tidigt för att säga hur kloka de smarta analyserna faktiskt är i praktiken – det får vi reda på först när Salesforce enorma kundbas börjar använda dem.