Vänta, Workplace? Heter inte tjänsten Facebook at work undrar ni? Och det var mycket riktigt länge dess namn. Men när det nu var dags att på allvar sjösätta företagstjänsten passade Facebook också på att byta namn på den, till det kortare Workplace.

Upplägget fungerar som följer: de tre första månaderna är gratis. Därefter kommer Facebook ta ut en månadsavgift baserad på antalet aktiva användare. Företag med upp till 1 000 användare betalar tre dollar per person, för upp till 10 000 användare sjunker priset till två dollar. Är de ännu fler landar prislappen på en dollar per användare. Ideella organisationer och skolor kommer däremot få köra tjänsten gratis. Det kan jämföras med konkurrenten Slack som tar 15 dollar för ett premiumkonto.

Läs också: Därför väljer storbanken att satsa på Facebook at work

Efter flera år på ritbordet drog Mark Zuckerberg och kollegorna i januari 2015 igång pilottester av företags-Facebook. I våras hoppade Telenor på tåget och kort därefter konsultföretaget Evry. Då sa konsultbolagets CTO Magnus Mühlenbock att de främst valde Facebook at Work för att de ville ha en social plattform som ett komplement till det egna intranätet.

De 1 000 företag som testat betaversion har i vanlig ordning återrapporterat till leverantören. Och Facebook har gjort en rad förändringar baserat på deras upplevelser. Inte minst har de dragit en tydligare gräns mellan företagsplattformen och vanliga Facebook. För även om det är samma inloggningsuppgifter så vill både anställda och arbetsgivare att de två tjänsterna hålls separat.

facebook workplace
Så här ser desktop-versionen av Workplace ut.

Denna mur mellan konsument och företag gör att användarna måste skifta mellan olika fönster i webbläsaren om de är inloggade både på jobbet och privat. Nya appar för så väl nätverket som meddelandetjänsten har tagits fram, som båda ska finnas tillgängliga för Android och IOS från och med i dag. Separata inloggningsprocesser och separata instanser är enligt Facebook en fördel när de försöker sälja in tjänsten som något som ska förbättra produktiviteten.

Experter från en rad analysföretag har sett gillande på företagssatsningen. En bedömning har varit att beslutet var nödvändigt för att Facebook ska fortsätta växa.

Craig LeClaire, vice vd och chefsanalytiker på analysföretaget Forrester research, säger till CIO.com att det var ett bra beslut att satsa på en molnplattform som kan konkurrera med etablerade aktörer som Salesforce.

Vem som äger informationen är en ständigt närvarande fråga, och svaret här blir: företagen. Om ett företag väljer att avsluta tjänsten försvinner alla data. För att ytterligare lindra it-chefernas oro har Facebook anslutit sig till en rad olika certifieringar och standarder för it-säkerhet.

Läs också: Därför satsar Evry på Facebook at Work för 6000 anställda

Att som konsument få tag på representanter för Facebook är inte det lättaste. Det är inget som fungerar i företagsvärlden och bolaget kommer därför erbjuda teknisk support. Men blir det problem en lördag förmiddag kan det bli till att vänta. Kundtjänsten kommer att ha öppet 12 timmar om dagen, fem dagar i veckan och de har en svarstid på max två arbetsdagar.

Facebook hävdar inte att de nu är experter på kontorstjänster. De är och förblir i första hand en plattform. De luckor som uppstår fylls via ett nytt partnerprogram med partner som Evry och Deloitte. Just nu finns inga planer på att ta fram några lösningar för textredigering eller lagring, men på sikt kan det bli verklighet.