Intranätdödaren Workplace, tidigare Facebook at Work, har potential att bli en lika stor aktör på företagssidan som storasyster Facebook är bland konsumenter. Där är analytikerna eniga. Men för att företagen verkligen ska nappa och projektet bli en framgång krävs att bolaget kan leverera svar på inte minst säkerhetsområdet.

I går tryckte Facebook på startknappen för företagstjänsten Workplace. En version av det sociala nätverket som är tänkt att förbättra kommunikationen på arbetsplatsen internt. Inte för att de anställda ska få ytterligare en plats att dela bilder från helgens långpromenad eller söndagsmiddagen.

Efter en 20 månader lång testperiod är tjänsten nu tillgänglig för alla företag som är intresserade. Och som är villiga att betala abonnemangsavgiften från en dollar upp till tre, beroende av hur många anställa företaget har.

Läs också: Nu ska Facebook ta över på företagen – i dag släpps Workplace

Många av funktionerna känns igen från originalet, som nyhetsflödet, grupperna, livechatt och inlägg som trendar. Och det utan annonser. Men det finns också några funktioner som är unika för Workplace. Som panelen för analys och möjligheten att ha konversationer mellan olika företag som arbetar tillsammans. Dessutom ska det gå att integrera plattformen med redan existerande it-system via ett system som verifierar den anställdes identitet.

Frågan som just nu surrar i it-världen är: finns det ens ett behov av ett verktyg av detta slag för kommunikation och samarbete? Inte helt säkert säger analytikerna.

– Vad som funkar på Facebook, fungerar inte nödvändigtvis på Workplace av flera anledningar. Företag vill inte att de anställda ska ägna timmar åt sociala nätverk, och oron finns att detta är ett steg i den riktningen. Behovet kan finnas, om Facebook går varsamt och noggrant fram, säger branschanalytikern Jeff Kagan till IDG News.

Han får medhåll från andra kollegor. Judith Hurwitz från analysföretaget Hurwitz & Associates säger att vägen in på företagsmarknaden inte kommer att vara en dans på rosor.

– Oerhört sofistikerad säkerhet är ett krav. Jag är inte säker på att Facebook har lagt tonvikt vid det. Prissättningen är uppenbarligen framtagen för att få så många som möjligt att anmäla sig. Men frågan är, vad är nästa steg? Hur hanterar du användarna? Hur hindrar du tidigare anställda från att vara kvar i nätverket? Hur säkerställer du att informationen i den här miljön möter kraven i lagstiftningen? Det är många frågor, säger hon.

Läs också: Slack räds inte konkurrensen från Facebook och Microsoft

Men frågetecknen stannar inte där säger Judith Hurwitz. Det finns också ett behov av ett inbyggt skydd för enskilda företagsanvändare, och för företagsdata. Och bara för att tjänsten primärt är tänkt för jobbrelaterad kommunikation behövs det någon form av utrymme för privata konversationer mellan kollegor, grupper och möjligheten att dela privata dokument.

Ytterligare en analytiker, Dan Olds från Orion X, säger att i en värld där fler och fler företag är spridda över stora geografiska ytor eller med anställda som jobbar hemma finns ett behov av smidiga kommunikations- och samarbetsverktyg. Hittills av de använt tjänster som Skype, epost, direktmeddelanden eller en helt vanlig telefon. Så kan Facebook erbjuda något som är bättre och säkrare kan de ro projektet i hamn.