En konsultmarknad som går på högvarv innebär glada tider för duktiga it-konsulter, som ofta kan välja bland olika jobberbjudanden.

Vi skrev nyligen om att många av de stora konsultbolagen är inne och tampas om den kompetens som finns, men bilden av att det skulle vara så svårt att få tag på duktigt folk delas inte av alla.

– Nej. Jag blev ganska förvånad. Vi har nästan alltid bra tillgång till konsulter och vi får dem till ganska bra priser, säger Benny Lundström, en av grundarna av God-IT, som hjälper sina kunder att få in de konsulter som behövs.

Han är övertygad om att de goda tiderna gör att de konsulter som är mest framåt väljer att jobba för sig själva eller på mindre bolag.

– De stora bolagen vill anställa, men det finns ett problem. De som vill vara konsulter väljer att antingen vara egna eller gå till småbolag eftersom de kan påverka sin situation mer då. Medan den som säker trygghet söker sig till ett bolag som anställda istället. De duktiga är de som alltid är framme och som tar till sig av nya teknologier, och de söker sig sällan till ett stort bolag.

Benny Lundström
Benny Lundström, God-IT.

Att komma in i maskineriet hos ett stort bolag är helt enkelt inget som lockar. Benny Lundström säger att de har en hel del jobb att göra där.

– De borde nog specialisera sig och driva varje enhet entreprenöriellt istället för att locka rekryterna. Konsulterna finns därute, men du behöver ha ett erbjudande som är bra prismässigt och stimulansmässigt.

Just den utvecklingen har väl också skett hos många av konsultjättarna, där det skapas interna startupmiljöer och innovationsavdelningar och tydliga affärsområdessatsningar?
– Jag tror inte att det kommer fram till rekryterna. Konsultbolagen lyckas inte göra sig spännande. De behöver jobba ännu mer entreprenöriellt, dra ner på overheadkostnader, bli lite mer specialiserade och betala lite högre löner.

Även de mellanstora bolagen gläds åt de glada tiderna. På Xlent, som har knappt 300 anställda, har man inte upplevt några större problem med att hitta de som behövs.

– Det är både lätt och svårt att hitta folk. För den som bara letar i den traditionella kanalen tror jag det är jättesvårt. Det handlar mer om att jobba med andra grepp för att hitta folk. Det handlar mycket om att jobba med sitt lokala nätverk och med sociala medier, säger Anders Franzén, som är senior partner på Xlent.

Läs också: Tietos vd hoppas snart vara ikapp CGI och IBM: ”Vi är den enda av de stora som växer”

Tror du att ni har lättare att rekrytera än de stora konsultdrakarna?
– Jag skulle inte säga att det är lätt, men när vi behöver har vi framgångsrika sätt att hitta duktigt folk. Och vi kan göra stor skillnad snabbare eftersom vi är så pass små. Sedan är det så klart olika svårt på olika ställen. I Stockholm är det svårare än i exempelvis Sundsvall. Men jag tror att vi har lättare att ta snabba beslut. I större koncerner har de ofta striktare regelverk och det tror jag gör det lite svårare.

Pratar man med konsultdrakarna vill de så klart inte hålla med om att de är det tråkigare alternativet. Hos CGI säger man att det handlar om olika typer av rekrytering.

Alexandra Kärnlund
Alexandra Kärnlund, CGI.

– Jag tror att det handlar om att man söker sig till olika typer av bolag, beroende på hur man är som individ. Många söker sig till CGI just för att det är ett stort bolag, där man får jobba i omfattande kundprojekt som ofta bidrar till samhällsnyttan. Det är en viktig aspekt för både kandidaterna och oss att deras värderingar rimmar bra med våra, säger bolagets kommunikationschef Alexandra Kärnlund, och lyfter fram en annan aspekt som gör det svårare att alltid dra rekryteringarna i hamn.

– Att vi har svårare beror nog mer på att vi ska rekrytera så pass stora volymer. Förra året rekryterade vi 350, i år ska vi ta in 550.

Läs också: Evry köper svensk digitalbyrå för hemlig summa pengar

Utöver de vanliga åtgärderna med arbetsmarknadsdagar och studentsamarbeten har man även börjat lyfta fram nya delar av verksamheten för att locka till sig folk.

– Vi är inte bara en konsultdrake, vi är också ett produktbolag. Vi har exempelvis många egenutvecklade ip-produkter som är framgångsrika och den verksamheten växer. Så vi lyfter gärna fram att vi erbjuder jobb inom produktutveckling. Och vi behöver även fler verksamhetsspecialister inom allt från finans och handel till offentlig sektor. Andra åtgärder är interna nätverk och förmåner som ägarskapsprogrammet.

Så du håller inte med om bilden av att ni är tråkiga?
– Vi är trygga men inte tråkiga.