Sedan Evry köptes ut från börsen av riskkapitalbolaget Apax under fjolåret har det hänt en hel del. En ny ledning har tillsatts som tillsammans med den nya huvudägaren ska bygga det nya Evry. Som vi tidigare rapporterat är det inte lika uppskattat av alla tidigare chefer och medarbetare.

Men arbetet med att bygga det nya bolaget fortsätter för fullt. Och i dag lade bolaget till nästa pusselbit genom att köpa digitalbyrån Netrelations, som har cirka 100 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Nu fokuserar vi på tillväxt, och inte bara organisk tillväxt. Det här är det tredje förvärvet i år, säger koncernchef Björn Ivroth.

De två tidigare köp bolaget gjort under året har varit den norska duon Gecko Informasjonssystemer och IT Nor.

Dagens förvärv är, enligt Björn Ivroth, ett viktigt steg för att Evry ska kunna hjälpa sina kunder att digitalisera vidare. Framför allt lyfter man fram att bolaget får in specialistkompetens inom digital affärsutveckling, strategi, experience design och projektledning.

– Det känns som en bra dag på jobbet. Nu får vi in ytterligare 100 medarbetare som ger oss bredare kompetens, säger Björn Ivroth och utvecklar resonemanget:

– Vi jobbar med att hjälpa kunderna att hitta konkurrensfördelar med digital teknologi. Det här är ett högintressant område där vi i princip är utsålda. Vi har ungefär 800 på Evry som jobbar med den typen av konsultuppdrag. Nu kan vi erbjuda hela kedjan från ax till limpa, från idé, design och affärsprocesser till att koppla på it-teknologin.

Just ax till limpa-delen anger han som ett tungt vägande skäl till att de båda bolagen har funnit varandra och kan göra gemensam sak hos kunderna.

– Våra ledtider blir mycket kortare, från idé till att det är färdigt. Det kan gå på några veckor att implementera exempelvis en ny app hos en kund. Det är ofta man ser att företag har fantastiska idéer som de tar fram. Men sedan möter de it-avdelningen som sätter stopp och säger ”det där kan vi inte göra”. Vi däremot har med teknikerna under hela produktionen och ser till att idéerna levereras fullt ut genom hela kedjan.

Läs också: Tietos vd hoppas snart vara ikapp CGI och IBM: ”Vi är den enda av de stora som växer”

Vad är den viktigaste pusselbiten i förvärvet, får ni in något ni saknade tidigare?
– Framför allt får vi in många duktiga medarbetare som verkligen kan sina saker. Dessutom ger det oss ytterligare 50 konsulter i Stockholm, vilket är viktigt.

Men bidrar de med något ni inte kunde förut?
– De är säkert bättre än oss i vissa saker och vi är säkert duktigare på andra saker. Det är därför det blir en så bra fusion. För Netrelations blir det en bra möjlighet att komma in på större kunder också. Då kan man behöva ha ett större moderbolag än vad de haft tidigare.

Vad får ni betala för kalaset?
– Pengar är inte allt. Vi har kommit överens om att inte gå ut med några siffror. Vi vill bygga något bra för framtiden. Det är lättare med Apax i ryggen. De förstår att om man vill bygga vidare med något förvärv så går det att lösa smidigt.

I april valde Evry att liera sig med designbyrån Method och öppna det man kallar Evry Strategic Design Lab i gamla skatteskrapan på Södermalm i Stockholm. Strategiska partnerskap är överlag en viktig del i det nya Evry, som också gör uttalade satsningar med jättar som IBM, Google och Facebook. Björn Ivroth tror att de samarbetena har bidragit starkt till att öka attraktionskraften hos det nya Evry.

– Det har hjälpt till här också. Netrelations har säkert blivit uppvaktade av andra. Men de såg att vi är ett bolag som vågar satsa modernt, vilket kanske inte alltid våra kollegor gör fullt ut.

Netrelations kommer under sin nya ägare att fortsätta som ett självständigt bolag, där Kenneth Karlsson är kvar som vd och Jan Kjellberg blir kvar som vice vd och ansvarig för affärsutveckling.