När det gäller pc-marknaden är vi vana vid rapporter om krympande försäljning och till och med dödförklaringar. Senaste kvartalet minskade försäljningen med 3,9 procent, enligt IDC, och det var ingen engångsföreteelse, utan marknaden har minskat i många år. Det här har gjort att leverantörerna snarast försökt positionera sig bortom pc:n.

Ändå slog både Microsoft och Apple på stora trumman förra veckan med stora produktlanseringar – just inom pc.

Microsoft lanserade bland annat desktopen Surface Studio (en pekskärmsmaskin med ett startpris på 3000 dollar) och Apple tre nya modeller av Macbook Pro.

Det visar två saker: Dels att pc-marknaden fortfarande är alldeles för stor för att ignorera – bara under senaste kvartalet såldes det trots allt 68 miljoner pc – men också att det går att tjäna pengar på den.
Allan Pedersen, it-analytiker på analysföretaget GFK har följt pc-marknaden länge och han är inte förvånad över att de viktigaste it-leverantörerna gör storsatsningar på pc.

– Om man ser på Apple så tror jag det hänger ihop med deras egen produktportfölj. Marknaden för surfplattor går inte bra och Ipad Pro har heller inte gått jättebra. Sen har de ju tappat även på smartphones. Det är inte konstigt att de blickar mot att uppdatera sig på pc-sidan.

Men pc-marknaden är inte heller känd för att gå så bra?

– Inte pc-marknaden i stort, men premiumsegmentet är välmående i allra högsta grad. Det är både ett stabilt segment och det är där man har marginalerna. Sedan har ju Apple varumärket för att lyckas där.

– Det är ju också skälet till att Microsoft lägger sig där. Det är där man tjänar pengar och det är det som växer. Så det förvånar mig inte att det kommer sådana här satsningar.

Microsofts Surface Studio.
Microsofts Surface Studio.

Allan Pedersen tillägger att premiumsegmentet trots allt är ganska begränsat vilket gör att det är osäkert om de här lanseringarna kommer att innebära något lyft för pc-marknaden i stort.

Kommer Apple och Microsofts lanseringar att innebära en injektion på den vikande pc-marknaden? De återförsäljare som Computer Sweden talat med tror inte de här lanseringarna får någon effekt på marknaden i stort, åtminstone inte på kort sikt.

– Nej, det kommer inte att bryta den här nedgången vi har sett den senaste tiden. Det här är inga ”volymkioskvältare”, det är de för dyra för, säger Nicklas Henriksson, vd för ITF.

– Faktum är att tredje kvartalet varit bra här i Sverige om man ser på antalet sålda enheter, men det är ju elev-pc som ligger bakom det. Det är en helt annan typ av produkter. Framför allt Chromebooks går bra sett i antalet sålda enheter.

Läs också: Ingen escape-knapp! Här är 7 saker Apple dödade i nya Macbook Pro

Mats Löwnander som är hårdvaruchef på Sveriges största pc-återförsäljare Atea säger att det på kort sikt kan ge en effekt före retailkedjorna som vänder sig mot konsumenter, men knappast för den stora företagsmarknaden.

– Man kan säga att utifrån det korta perspektivet så är det de som köper åt sig själva som köper de här nya produkterna. Det är konsumenter och smb-marknaden. Men de stora företagen köper inte i det skedet.

– Men i det längre perspektivet är ju hela pc-branschen uppbyggd på att det kommer ny teknik. Och om man ser på Microsoft och deras Surface Pro så har de ju drivit teknikutvecklingen framåt och de har täckt in 2-i-1-segmentet. På längre sikt är det sådant som driver pc-utvecklingen, och därför är det positivt för marknaden med den här typen av lanseringar.