När IDC redovisar siffror för den globala försäljningen av surfplattor under tredje kvartalet är det ingen munter läsning. Alla leverantörer utom en brottas med dalande kurvor.

Totalt såldes 43 miljoner plattor under kvartalet, en minskning med 14,7 procent jämfört med motsvarande period ifjol. Att det fortsätter krympa förklaras främst av IDC med att marknaden har östs över av billiga 2-i-1-datorer.

Apple är fortfarande störst. Men knappast nöjt.

Bolaget har försökt att hårdpusha ut sin dyrare variant, Ipad Pro, men det är fortfarande de billigare varianterna Ipad Air och Ipad Mini som är bolagets bäst säljande plattor. De två modellerna utgör två tredjedelar av Apples försäljning under kvartalet.

Läs också: Därför storsatsar Apple och Microsoft på den dödförklarade pc-marknaden

Apple är fortfarande största tillverkaren, men minskade sin försäljning med 6,2 procent. Bakom Apple hittar vi trion Samsung, Lenovo och Huawei, som samtliga också tappade jämfört med motsvarande period ifjol.

Den enda tillverkaren som växte under tredje kvartalet var Amazon, som ökade med hela 320 procent. Förklaringen till det är en dag i juli när bolaget hade en Prime Day, där plattan Fire reades ut rejält.

Priserna på plattor fortsätter som sagt att falla, men IDC ger ändå ett försök till optimistisk spådom om att den genomsnittliga prisnivån kommer att kunna hålla sig ganska stabila, tack vare de dyrare alternativ som faktiskt säljs.

Läs också: Nattsvart år för kedjorna – alla typer av prylar säljer sämre

– Vi ser tydliga förändringar i marknaden där billiga enheter går ut på en bredare plattform, som Amazon med Fire, samt dyrare enheter med fler produktivitetsverktyg som mer liknar och kan ersätta datorer, enheter som kan hjälpa till att hålla snittpriset uppe, säger Jean Philippe Bouchard, analytiker på IDC till IDG News.