Valrörelsen i USA om vem som ska bli landets nästa president har förmodligen varit den smutsigaste någonsin – och nu dagen före valet är stämningen uppiskad till max.
En hel del av utspelen, diskussionerna och angreppen har skett i de sociala medierna – och i dessa är det tydligt att Donald Trump dominerar.
Svenska omvärldsbevakningsföretaget Observify har undersökt nästan 20 000 omnämningar i sociala medier med tyngdpunkten på Twitter under 3-4 november. Det är uppenbart att Trump är den som det surras mest om. 67 procent handlade om Trump och 33 procent om Clinton.
Läs också: Från Donald Trump till Hitler – här är de 5 konstigaste gisslanprogrammen
– Twitter har varit enormt viktigt i hela den här valrörelsen, det är dit en stor del av debatten dragits, framför allt i slutspurten, säger Dennis Engkvist som är chefsanalytiker på Observify. Och det är tydligt att Trumps supportrar är mest engagerade.
MAKE AMERICA GREAT AGAIN!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 5 november 2016
Observify har analyserat de stora hashtaggarna #ImWitHer, #NeverTrump, #VoteHillary, #MAGA, #NeverHillary, #VoteTrump och fraserna "Make America great again" samt "I’m with her". Och en slutsats som kan dras är att en anmärkningsvärt stor andel av alla tweets har en negativ ton. 23,2 procent är positiva, 21,6 procent är negativa och 55,2 är neutrala.
– Vad man kan se också är att många av Trumps supportrar har kapat Clintons hashtaggar och skrivit sarkastiska tweets om henne. Clintons anhängare har väl försökt göra detsamma mot Trump, men det är inte alls i samma utsträckning.
– Generellt kan man säga att Clintons supportrar är mer inriktade på att få ut budskapet om att gå ut och rösta, medan Trumps är mer fokuserade på att ”rensa Washington från korruption”, bland annat genom hashtaggen #draintheswamp. Dessutom är det tydligt att Trumps anhängare ställer sig mer bakom honom som person, medan Clintons anhängare mer ställer sig bakom partiet.
With a crowd like this, if Trump loses Pennsylvania, then the system is rigged like a @CNN interview #ImWitHer #Hillary #rally #TrumpRally pic.twitter.com/Tyu5sgmxrI
— Corporatocrazy (@Corporatocrazy) November 7, 2016
#SignsAtTheGatesOfHell #ImWitHer pic.twitter.com/ZfZkXKw2RF
— andieiam (@andieiamwhoiam) October 29, 2016
Any of the people on the #ImWitHer hashtag would be in prison if they had done just one thing #HillaryClinton has done.
— Prayer Warrior (@BiblicalContent) November 7, 2016
Enligt Observifys mätningar var 55 procent av Clintons omnämningar negativa och 45 procent positiva, medan det omvända gäller för Trump – där 44 procent var negativa och 56 procent positiva.
Läs också: "Ekon av Donald Trump när Larry Ellison pekar ut en ny huvudfiende"
Att Trump dominerar de sociala medierna visar också en rapport från undersökningsföretaget EzyInsights – som har tagit fasta på engagemanget på Facebook . Ezyinsights skriver att ”Trump är klar vinnare när det gäller engagemangsmuskler”. De skriver vidare sin rapport att Trump exempelvis har streamat 33 livevideor på Facebook på 12 dagar mot Clintons 11 videor på 9 dagar.