I Sverige har det sköljt fram lovande och hajpade bolag inom det som brukar kallas digitala musiktjänster. Spotify som är i färd med att erövra världen är naturligtvis det mest kända – men det finns fler: Epidemic Sound, Doremir, Softube,Toontrack... Listan kan göras lång (se faktaruta).

Ett företag som varit med sedan starten i de här sammanhangen är Propellerhead Software som utvecklar mjukvara för musik och ljud – och är kända framför allt för den kompletta mjukvarustudion Reason, men har också utvecklat appen Figure för musikskapande och Recycle, ett program som hackar upp ljudfiler i mindre bitar.

Läs också: Windows 10 är ljuv musik för syntmästarna Propellerhead

Vd:n Ernst Nathorst-Böös startade bolaget i början på 90-talet och till skillnad från flera andra kanske kändare bolag inom nischen så är Propellerhead också lönsamt.

– Jag tror det finns två saker som gör att Sverige är så duktiga inom det här området, säger Ernst Nathorst-Böös. För det första är det artisterna som kommer från Sverige och varit så framgångsrika: Abba, Ace of Base, Europe, Cardigans och så vidare. Det där har gjort det uppenbart att musik är en legitim syssla i Sverige på ett helt annat sätt än vad det är i till exempel Tyskland, där det är lite mer ”loservarning” på dig om du håller på med musik.

Ernst Nathorst-Böös berättar att han själv är "misslyckad musiker" från början. När inte de drömmarna gick i lås försökte han sig på att producera musik. Därefter slog han sig ihop med mjukvaruutvecklaren Marcus Zetterquist och bildade Propellerhead Software.

– Den andra förklaringen till att Sverige lyckas inom digitala musiktjänster är att det är ett bra land att starta teknikföretag i. Det finns många välutbildade människor inom teknik, bra infrastruktur och olika system för nya företag, som till exempel Almi.

Men den här explosionen av bolag måste göra att det är svårt att hitta kompetens ändå?

– Ja, absolut. Vi rekryterar som galningar. Det är ju krig om flera typer av kompetenser. Och det är klart att jag kan se att det finns vissa magneter, som Spotify som många söker sig till.

Han berättar att Propellerhead, som är 30 anställda i dag, vill anställa 10 personer under det närmaste året. Det är bland annat en följd av att de startat upp ett nytt bolag vid sidan av, Allihoopa, en social plattform för musikskapare.

Med sina drygt 20 år på nacken är Propellerhead en pionjär inom området digitala musiktjänster i dag, och något som också skiljer bolaget från många andra är att de är lönsamma.

Läs också: Svenskt i topp när hetaste börskandidaterna rankas

– Vi har alltid tjänat pengar. När jag startade Propellerhead i början på 90-talet så var en entreprenör någon som ägde en grävskopa. Det här att någon annan skulle betala det man håller på med fanns överhuvudtaget inte. Så vi har det i generna att tjäna pengar.

Har du något tips till de andra bolagen för hur de ska nå lönsamhet då?

–Nja, jag tycker faktiskt det är en konstig grej det här med riskkapital överhuvudtaget. Det påminner om hur skivbolagen hade massa pengar på 70- och 80-talen och satsade på olika artister. Men det handlar väl om att veta vad man håller på med – och att ha tydliga idéer.

Tror du att de företag som kommit fram nu blommar ut till framtida vinstmaskiner?

– Det är nog väldigt blandat. Jag har till exempel svårt att tro att hela det här slaget mellan företag som Apple, Spotify och Soundcloud inte kommer att kräva offer. Men om man kollar ett snäpp ner, där vi finns, där man erbjuder en specifik sak som folk vill ha, där tror jag det finns många möjligheter.

Fakta

Spotify. Presentation överflödig? En plattform främst för att lyssna på streamad musik – och som är på god väg att erövra världen.
Propellerhead Software. Se artikel.

Epidemic Sound. Teknisk plattform för bakgrundsmusik till tv-program och serier.

Doremir. Utvecklar bland annat mobilapp och datorprogrammet Scorecloud som omvandlar till exempel sång eller omvandlat ljud till utrskrivna noter.

Auddly. Beskrivs som en molntjänst för musikindustrin. En digital plattform och mobilapp som ska förenkla livet för musikskapare – genom att samla ihop all information som finns om en sång, och som ska hjälpa till så att de får betalt och blir krediterade på ett korrekt sätt.

Soundtrap. Digital tjänst för musikskapande där tanken är att användarna ska kunna spela in och arrangera musik tillsammans över nätet.

XLN Audio. Utvecklar mjukvarusyntar.

Toontrack. Utvecklar också mjukvarusyntar, bland annat EZdrummer-serien.

Softube. Linköpingsbaserat bolag som utvecklar både hårdvara och mjukvara för ljudbranschen.

Elektron. Göteborgsbaserat företag som står bakom en samling elektroniska instrument, som Analogserien och samplaren Octatrack.

Allihoopa. Avknoppning från Propellerhead. En social plattform för musikskapande.

Teenage Engineering. Också en syntutvecklare som gjort sig känd för produkter som OP-1 och OD-11.

Clavia. Ett av de mer kända namnen när det gäller digital musik. Deras syntar har bland annat använts av Depeche Mode, Jean Michel Jarre och Prodigy.