Sex år av rättslig strid med Oracle är över och notan för företaget Rimini Street landade under hösten på 124 miljoner dollar för att ha gjort intrång i upphovsrätten vid några tillfällen. Nu använder sig företaget av andra metoder.

Däremot har deras affärsmodell klarat sig trots att Oracle även anklagat den för att vara olaglig.

Kanske inte så konstigt att affärsmodellen provocerar Oracle. Rimini Streets idé är nämligen att få kunderna att lämna jättarnas support och i stället köpa den av dem.

– Vår prismodell är väldigt enkel. Visa bara upp fakturan så får ni support för halva priset av oss i stället, säger vice vd:n Sebastian Grady som är på besök i Stockholm.

Och egentligen handlar det om ännu större besparingar än så hävdar han.

Förutom den årliga supportlicensen betalar företagen också för uppgraderingar. Men det betyder inte att de verkligen vill ha de uppgraderingarna.

– 73 procent av kunderna uppgraderar bara för att supporten upphör om de inte gör det, säger Sebastian Grady.

Så för dem som inte är ute efter uppgraderingarna men ändå vill ha support så finns där en ytterligare besparing.

Läs också: Snart finns bara molnbaserade affärssystem. Men när är det rätt läge att flytta?

Dessutom utlovar Rimini Street support även för de delar som kunderna anpassat för sitt eget företag och man tar också fram fixar för sprecifika problem som uppstår utan att man behöver lägga till ett helt supportpaket.

– Det är som ett isberg där många av kostnaderna ligger under ytan. Ett supportavtal på två miljoner dollar kostar i själva verket fyra miljoner dollar om du räknar in uppgraderingar och annat. Så om vi då gör jobbet för halva priset, en miljon dollar, och de andra delarna ingår så sparar du tre miljoner dollar, resonerar han.

– På så sätt kan de ta tre miljoner dollar från backoffice som de kan lägga på digitaliseringsprojekt som ska ta deras företag framåt.

Men hur kan det då komma sig att ni kan göra det så mycket billigare?

– Oracle har en marginal på 91 procent på sina underhållstjänster. Det står för nästan hälften av deras intäkter. Så det är inte så svårt att konkurrera med, säger Sebastian Grady.

I dag har Rimini Street 1 600 kunder runt om i världen. Fortfarande är USA den största marknaden men företagets försäljning i Europa ökar snabbt och nu har man fokus på norra Europa. Hittills har man kunder som medicinteknikföretaget Baxter Gambro och Telenor.

Kärnan i företagets erbjudande är personalen enligt Sebastian Grady.

– Hos oss arbetar personer som normalt sett inte skulle arbeta i supporten. Det är högkvalificerade personer som arbetat med implementeringar och som har mycket erfarenhet. Vi erbjuder dem ett arbete där de slipper flacka runt och där de får användning av sina djupa kunskaper.

Företagen får sina egna kontaktpersoner och de kan kontakta dem via telefon eller använda sig av internetformulär.

Läs också: SAP drar åt licenssnaran – nya kostnaden kan stå dig dyrt

Men om ni tar för många kunder av Oracle och SAP när supporten är en så viktig del av deras intäkter – då riskerar ni ju samtidigt att rasera de företag ni lever av?

– Nja, de är fortfarande väldigt mycket större än oss. Oracle drar in runt 20 miljarder dollar och SAP runt 11 miljarder. Vi ligger nu på runt 163 miljoner dollar i omsättning för de kommande 12 månaderna. Så det finns fortfarande mycket affärer för oss att göra.

Sebastian Grady går ett steg längre och pekar på att Rimini Street kanske faktiskt bidrar till att jättarna får behålla en del kunder.

– Det finns många företag som tittar på sina totala kostnader för de här systemen och som planerar att lämna dem. Men med våra tjänster så väljer de att stanna kvar. Så då får de behålla en del av de intäkterna i alla fall, säger han.