Efter att Donald Trump oväntat tog hem det amerikanska presidentvalet har teknikföretagen i Silicon Valley börjat ifrågasätta sin roll i valresultatet.

Facebooks vd Mark Zuckerberg gick först ut och sa att nyhetsrapporteringen på Facebook inte spelat in i resultatet, men idag kom samtidigt nyheten om att sajter med falska nyheter nu ska motarbetas av jätten.

Enligt Marc Benioff, vd för Salesforce, har presidentvalet visat att företagen nu måste vara mer högljudda om var man står i viktiga samhällsfrågor.

– Du borde ha ett perspektiv, du borde vara klar med vad ditt perspektiv är. Du måste vara klar med vad ditt företag står för, sa Benioff under måndagens Code Enterprise Conferense i San Francisco.

Läs också: ”Valet av Donald Trump punkterade it-bubblan”

Marc Benioff är en vd som följer sina egna visdomsord. När delstaten North Carolina ville skära ner på HBTQ-rättigheter, var han en av de första att uttala sig. Han var även en av de första offentliga personer att bekämpa det lagförslag i Georgia, som vill tillåta trosbaserade organisationer att diskriminera mot människor utifrån deras tro.

– Jag tror inte att vd:ar ska vara politiska. Vd:ar ska förstå att anställda, kunder och konsumenter har ett val av produkter och märken som de gör affärer med. Vd:n representerar de människorna, alla intressenter, säger Marc Benioff och fortsätter.

– Vi rör oss från vd:ar som bara bryr sig om aktieägare och jag tror att det istället kommer att kretsa kring alla intressenter.

På frågan om vad Marc Benioff kommer att göra såhär efter valet, var svaret enkelt. Valresultatet har inte fått honom att tänka om.

– Jag behöver göra allt som jag har gjort. Mina värden och övertygelser skiftar inte, säger han.