Reitan, som äger Pressbyrån och 7-Eleven, har infört en ny kassalösning för att kunna ta emot kontaktlösa betalningar. Lösningen bygger på nfc-teknik, som redan används flitigt utomlands, och som de svenska storbankerna nu satsar på. Än så länge är det bara ett fåtal banker i Sverige som hunnit börja dela ut nfc-kort till kunderna men det är ingenting som oroar Reitans cio Gustav Almqvist. Han är övertygad om att nfc blir standard för kontaktlösa betalningar.

– Såvitt jag vet har alla svenska banker planer på att börja dela ut korten till sina kunder inom ett år, och bland utländska turister finns redan många som använder den här typen av kort. I flera andra länder har man gått direkt från magnetremsan till nfc, utan att passera chipen som vi har i Sverige, säger Gustav Almqvist.

Läs också: Paypal och Klarna får se upp – nu kommer Swish betaltjänst för e-handeln

– I London har man kopplat samman betalsystem och tunnelbanekort. Det är ju väldigt bekvämt för alla som pendlar, och jag tror på en liknande lösning även här.

Först ut med kontaktlösa bankkort i Sverige var Danske Bank och Icabanken som gav ut nfc-kort förra året. Swedbank, som är Reitans samarbetspartner i projektet, testar sina kort under hösten och planerar att börja dela ut dem till sina kunder i början av nästa år.

– Vi skulle inte satsa på den här betalösningen om den vore unik för oss. Man vill inte att kunderna ska ha tio olika kort eller appar i sina telefon, det skapar inget kundvärde, säger Gustav Almqvist.

Reitan har genomfört sitt projekt tillsammans med Swedbank, som står för mjukvaran, och Verifone, som tagit fram betalterminalerna.

– En fördel för oss har varit att vi inte behövt investera i en massa ny teknik, den har vi fått som en del av terminallösningen. Vi hyr terminalerna av dem som en tjänst. De tjänar dels på uthyrningen, men också på alla kortköp som görs i våra butiker, i och med att de är vår inlösande bank. Vi har tagit våra kostnader och Swedbank har tagit sina, säger Gustav Almqvist.

Gustav Almqvist presenterade tekniken för Reitans ledningsgrupp i början av 2015. Efter tester i ett provlabb på kontoret installerades betalterminalerna i utvalda Pressbyrå- och 7-Elevenbutiker i våras. Under sommaren och hösten har man undersökt hur man kan uppdatera terminalerna på distans.

Läs också: Det kontantlösa samhället är snart här – här är anledningarna

– Det har varit lite knepigt. Vi har ungefär 800 terminaler och varje terminal uppdaterades tre gånger. Uppdateringarna skedde på natten och vi tog 50 terminaler åt gången. Det tog lite tid.

En annan utmaning har varit att lära ut tekniken till alla franchisetagare och butikssäljare säger Gustav Almqvist.

– 500 butiksinnehavare och 4 000 försäljare måste lära sig det här systemet. För att informera och utbilda har vi jobbat mycket med vårt intranät som bygger på en sociala medier-upplevelse med tvåvägsdialog där man kan posta saker, återkoppla och lägga in egna artiklar. Vi har också kompletterat med filmer om hur det här fungerar, säger Gustav Almqvist.

Fakta

Reitangruppen är en norsk detaljhandelskoncern som bedriver franchising. Reitangruppen äger varumärkena Pressbyrån, 7-eleven i Sverige, Norge och Danmark och flera andra butikskedjor i Norden och Baltikum. Under 2015 omsatte Reitangruppen 86 miljarder norska kronor.