I veckan gick Salesforce vd, Marc Benioff, ut och sa att företagen måste börja ta sitt ansvar, och det verkar som att liknande tankar bubblar i resten av Silicon Valley.
För nu har både Google och Linkedin börjat fundera på hur deras verksamhet bidrar till att arbetsmarknaden krymper. Något som chefer på företagen tog upp under konferensen Code enterprise, där de pratade om företagens ansvar för de som förlorar jobb på grund av tekniska framsteg.
Läs mer: ”Valet av Donald Trump punkterade it-bubblan”
Under konferensen citerade Linkedins vd Jeff Weiner statistik från World economic forum, där det förutspås att fem miljoner jobb kommer att försvinna fram till 2020 i takt med framsteg inom AI, maskininlärning och robotar.
– Jag tror det är upp till alla oss i the Valley, alla ansvariga för tekniken, att tänka på de oavsiktliga konsekvenserna av vad vi gör, säger Jeff Weiner.
Ett sätt för företagen att hjälpa de som blir utan arbete, är att helt enkelt hjälpa till och träna upp deras kunskaper så de matchar de behov som kommer att finnas i framtiden.
Liknande tankegångar som Googles styrelsemedlem och vice vd Diane Greene också tog upp under konferensen.
– Jag tror verkligen att det är upp till oss att sprida ut kunskapen, så att alla blir digitalt bildade. Om du är digitalt bildad kommer du att ha jobb, säger hon.
Läs mer: Techjättarna skriver brev till Donald Trump – vill värna kryptering och immigration
Ett led i den här digitala bildningen är bland annat det projekt som Google startat där de arbetar med att sprida Chromebooks och internetuppkoppling i skolor som ligger i låginkomstområden.
– Det är inget trivialt problem, vi behöver alla arbeta på sätt som för jobben till folket, säger Green.