De stora leverantörerna blir allt mer aggressiva för att hitta nya molnkunder. SAP tar ett stort steg när de sjösätter ett program som kallas Cloud Choice Referral. Det här innebär att även de som inte är traditionella partner får en ”hittelön” om de tipsar en kund om SAP och detta leder till en ny affär för den tyska programjätten. Ett slags ”crowdsourcing” av säljstyrkan med andra ord.

Vad SAP vill göra är att designa ett program för it-proffs, konsultbolag och andra som har starka band till små och medelstora företag, och utnyttja deras nätverk.

Läs också: De ska slå undan benen för Oracle och SAP med support för halva priset

Det var i torsdags kväll som nyheten presenterades på en säljkonferens i New York.

– Det här är vår nya front som nyckelspelare inom molnet: Att aggressivt gå efter molnaffärerna inom de små och medelstora företagen, kommenterade den globala kanalchefen Rodolpho Cardenuto det nya programmet.

Affärens första år ska tipsaren sedan få 10 procent av nettoomsättningen som affären ger. Skulle tipset generera en on-premise-affär blir det 5 procent av nettoaffären. Man måste dock vara medlem i det här programmet.

Partnerchefen i Sverige Mats Holmberg säger att det här programmet börjar gälla direkt i Sverige också.

– Det blir ett slags parallellt partnerprogram, säger Mats Holmberg. De flesta ser ju att det är inom smb och molnet som tillväxten finns och då är ju det här ett bra sätt att nå ut.

Läs också: Snart finns bara molnbaserade affärssystem. Men när är det rätt läge att flytta?

– Det är tidsödande att bli en traditionell partner och det här är ett snabbt att hitta nya relationer. Det handlar om det som brukar kallas ”social selling”, man måste nå ut till kunderna på ett annat sätt än tidigare. Att sitta och kallringa ger inte så mycket längre – utan man måste ha relationer. De företag som kan lockas av det här har ju de relationerna.

Det här är den andra stora nyheten på kort tid som SAP gör i sitt partnerarbete. Genom ett program som kallas Cloud Choice Profit så erbjuder de också en del av sin egen omsättning (20 procent av ett kontrakt) om en partner hjälper kunderna att migrera från traditionella on-premise-lösningar till molnet, utöver den ersättning de får för integrationen och den pågående supporten.