Vana storhandlare har ofta en rutt fastslagen när veckans mat ska införskaffas. En inköpslista skrivs efter varornas placering i butiken för att effektivisera tiden i butiken. Ett välbeprövat knep som livsmedelskedjan Ica nu vill digitalisera.

Men det är bara ett av stegen som Ica tar för att deras butiker ska hålla sig i framkant av den digitala utvecklingen. Med hjälp av en ny funktion i appen Ica Handla ska kunderna få hjälp att hitta sina varor i den labyrint av hyllor och gångar som finns i butiken. För att hitta rätt vara är inte alltid så lätt har det visat sig.

Läs också: Han ska göra Ica digitalt – och möta hotet från matkassarna på nätet

– Vi har frågat våra kunder vilka problem de upplever som störst i butiken, och det som leder problemligan är att hitta varan. Det kan vi åtgärda genom att framför allt optimera analogt, i butiken, med skyltar och personal. Men också digital. Vi testar att doppa tån i ny teknik för vi tror att det finns en kundnytta med att gräva i det här området, säger Nikko Harrison, kanalägare för Ica Handla och tjänsten Hitta vara.

Vad det hela handlar om är en digital karta över butiken som pekar ut var till exempel havregrynen står. Är det bland mjölprodukterna, eller är det vid flingorna? På denna digitala karta märks butikens olika avdelningar ut, som mejerihyllorna, frysdisken eller hushållsprodukter. Men också gångnummer, nödutgångar och viloplatser.

Tanken är att alla Ica-handlare i landet ska få en egen digital karta över sin butik. Men i och med att alla handlare är sin egen herre och bestämmer över sin egen butik har utmaningen legat i hur de ska hitta en enkel lösning som fungerar för alla. Det finns inga centrala system där en enkelt skulle kunna ta fram en karta.

– Det enda vi hade var varje butiks planritning som blir till en digitalt producerad karta som sedan fylls med digitala funktioner, säger Nikko Harrison.

15 butiker är redan i dag uppkopplade mot tjänsten och har kartor färdiga att hämta i appen. Först ut att testa produkten har Maxi-butikerna varit, men ett par Kvantumbutiker har också hakat på tåget. Och det beror framför allt på utrullningen av en annan kanal, Mitt Ica-terminalen, där just de butikerna varit först ut.

Vilket leder oss in på hur kunderna kan använda sig av kartorna. Det finns två sätt, dels via appen men också via terminaler som står utplacerade i butiken där kunder på tillfälligt besök kan leta upp varor de inte hittar.

ica digitalisering

Lösningen är tvådelad, utvecklarna av tjänsten har varit tvungna att balansera två olika användargrupper: butikskunderna och handlarna. Den var tvungen att vara tillräckligt detaljerad för att kunderna skulle komma så nära varan som möjligt. Men eftersom det är de anställda i affären som ska skanna in alla produkter handlar det också om vad de mäktar med.

Resultatet blev en indelning efter så kallade formatkategorier bestående av 330 grupper. Vilket också ska underlätta när kartan ska uppdateras, när butiken bygger om. Det går alltså att söka på ketchup, men inte Heinz eller Felix.

Läs också: Därför sänker Ica målen för sin e-handel

Mjukvaran som ligger till grund för både den interna plattformen och appen har tagits fram av livsmedelskedjan själva. Gränssnittet har utvecklats med inspiration från verktyg som kedjans anställda använder redan i dag. Till exempel är det reklamavdelningen i Kungälv som ritar upp de digitala kartorna. Där är de vana vid att jobba i Photoshop och Illustrator,

– Vi har försökt efterlikna den miljö reklamarna ofta arbetar i. De börjar med att ladda upp en planritning och sätter en skala. Därefter kalkylerar de av väggarna, och detta är något som måste göras manuellt för varje butik. Det tar ungefär tre timmar att göra en hel karta, hela tiden i dialog med handlaren. I nästa steg stoppar vi in interiörer, var gångar finns och så döper vi dem med nummer, säger Erik Rise, projektledare och verksamhetsutvecklare på Ica Sverige.

Efter att den kartan är klar kan de anställda ladda hem just sin karta och placera varorna på de digitala hyllorna. Och själva uppdatera om och när de bygger om i butiken. Det arbetet tar ungefär sex till åtta timmar för en Maxibutik, beroende på utbud och storlek. Något som med fördel kan göras med en bärbar dator placerad i en kundvagn. Ica har kikat på en lösning för surfplattor, men prestandan blir inte tillräckligt bra.

Kartfunktionen är byggd på Dotnetplattformen och körs i Episerver, men webbpubliceringsverktyget har mycket lite med tjänsten att göra säger Erik Rise. Mitt Ica-terminalen är byggt med webbteknik, IOS-appen med Swift och Androidappen med Java. Arbetet med Androidappen var en något större utmaning än plattformen för Iphone. Mycket för att den senare har ett befintligt kodbibliotek som utvecklarna har kunnat dra nytta av.

När Ica började se över vilka möjligheter som fanns tillgänglig för att ta fram en karttjänst stod snabbt klart att gps-positionering inte var ett alternativ. Det fungerar helt enkelt inte tillräckligt bra inomhus.

Erik Rise och hans kollegor har utvärderat olika lösningar för mikropositioneringslösningar. Sett utifrån företagets behov och önskemål var inte tekniken när projektet startade inte tillräckligt mogen. De har till och med tittat på lösningar som mäter magnetismen, men de hittade inget som passade då precisionen varit för låg och fördröjningen för lång. Ska en kund hitta den frysta persiljan kan inte appen missa varan med tre meter, då skulle kunden hamna i fel gång.

Men väntan kanske inte blir så lång, för efter tolv månader tycker de nu att tredjepartslösningarna börjat bli intressanta.

Så vad man gjort hittills är att använda ett internt system som visar var i butiken varan finns, men kundens position är inte utmärkt på kartan. Det är en funktion som kanske kommer framöver.

En annan funktion som inte är på plats än, men som kommer inom ett par veckor är möjligheten att synkronisera inköpslistan med varornas placering. En uppdaterad version av knepet från tiden då inköpslistor bara kunde skrivas för hand. Genom färgkodning kan köparen dessutom se vilka produkter som finns i närheten och när de är avbokade från listan.

Ambitionen är att på sikt integrera fler och fler av livsmedelskedjans digitala tjänster. Redan i dag kan användaren göra en lista baserat på recepten i receptappen. Framöver hoppas de kunna synkronisera och sortera varorna för att hitta bästa vägen genom butiken, så kallad wayfinding.

Men för att få den funktionen att fungera krävs någon form av teknik för att lokalisera besökaren i butiken. Det finns en prototyp och det finns teknik som används i bakgrunden, men inget som finns som kunderbjudande än. Hur inköpen av hårdvaran ska finansieras är fortfarande något som de diskuterar och inget är klart än.

Läs också: Enklare, snabbare och mycket billigare. Ica:s stora molnsatsning lönade sig direkt.

Med denna teknik i ryggen öppnar hela projektet upp för frågan: när kommer robotarna? Om hela butiken är kartlagd och en människas position kan avgöras via beaconteknik, ja då borde kanske en robot också kunna ta över även handlingsmomentet. Det är dock inget som diskuteras just nu.

– Vi leker med tanken i den utsträckningen att vi går på event och följer utvecklingen kring artificiell intelligens. Men den utvecklingen gäller främst kundassistens i olika sammanhang, inte robotar som åker omkring i butiken, säger Nikko Harrison.

Livsmedelsbranschen har en del att hämta igen när det kommer till att digitalisera sina tjänster. För Ica har det varit en utmaning att styra om en stor analog verksamhet, där var och en av butikerna sköter sig själva. Själva tycker de att utvecklingen nu är på banan och att de ligger i framkant med sina tjänster som finns samlade under bland annat Ica Handla.

– Det finns flera fina lösningar med digitala butikskartor, men mig veterligen ingen där du enkelt kan massproducera funktionen för en hel butikskedja, med alla de variationer som våra Icabutiker bjuder, säger Nikko Harrison.

Nu kvarstår bara den eviga frågan: Vad ska vi äta till middag!?