Vi har tidigare följt hur Amazon Web Services, AWS, successivt etablerar sig i Norden. Under året har molnjätten byggt upp sin nordiska partnerskara med bolag som exempelvis Tieto och Istone.

Ett av de senare tillskotten är norska licenskonsulten Crayon, som är verksamt i 23 länder och har runt 1 000 anställda globalt, av vilka 350 sitter i Norge och ett 50-tal i Sverige.

Bolaget som länge levde glatt på att sälja allehanda mjukvarulicenser har sedan starten varit tätt lierat med Microsoft. Det är man fortfarande, men har nu alltså även valt att kasta sig i armarna på en av Microsofts huvudkonkurrenter i molnet.

– Det här är den största investeringen vi har gjort utanför Microsoft sedan vi startade bolaget. Det är en gigantisk investering för oss. Än så länge har 30 av våra konsulter genomgått Amazons utbildningsprogram och vi ser att det finns ett väldigt stort intresse hos kunderna, säger koncernchefen Rune Syversen, som grundade bolaget för 15 år sedan.

Som licenskonsult har Crayons verksamhet till stor del handlat om software asset management, det vill säga att hjälpa kunderna att hålla koll på sina mjukvarulicenser, och inte minst kostnaderna dessa medför. Men att vara licensåterförsäljare i en värld där allt större del av it:n läggs i molnet innebär förstås en hel del utmaningar, och därför har Crayon nu delvis valt att tänka nytt.

– Vi jobbar med att hjälpa kunderna att ta rätt it-beslut ur ett kostnads- och investeringsperspektiv. Men sedan två-tre år tillbaka finns inte samma tydliga länk mellan investeringsråd och utveckling, säger Rune Syversen, som dock gärna framhåller att bolaget redan har kommit en bra bit i sin molnutveckling.

– Vi är den partner som har störst molnmix av alla Microsofts globala partner. 50 procent av det vi säljer inom Microsoft är i molnet. Den utvecklingen har varit tydlig.

Samtidigt som Rune Syversen och Crayon har sett sin gamla affärsmodell hotas har man ändå valt att omfamna den nya världen, och nu när kunderna börjar vakna har man alltså valt att bredda sig med nya partner.

– Molnmognaden går inte så fort som vi i branschen hoppas på. Det vi ser är att kunderna flyttar till molnet när de är redo, inte när mjukvaruföretagen är redo. Men nu ser vi att det tar fart, säger han och konstaterar att AWS visserligen är en ny partner för Crayon, men knappast för alla bolagets kunder.

– 40 procent av våra kunder hade redan en relation med Amazon. Det kanske inte var vårt förstaval, men sedan började vi titta på vilka möjligheter som finns och undersökte hur de kunde hjälpa oss att bygga en plattform. Vi insåg att de fungerade på ett annat sätt än de traditionella mjukvarubolagen.

Idag har Crayon partnerskap med tre olika molnjättar, Microsoft, Amazon och IBM. Rune Syversen säger att det har varit en spännande resa med sin nya partner, där AWS utströdda partnergodis tydligt har charmat honom.

– Vi ser att det är annorlunda hur man jobbar med Amazon. De har en annan approach för hur de vill bygga sitt ekosystem och de har andra förväntningar på oss. De investerar till exempel kraftigt i marknadsaktiviteter och supportresurser, och de gör det redan innan vi har genererat en endaste dollar. Traditionellt brukar partner investera först när du har visat att du kan leverera.

Läs också: Amazon tokdumpar lagringspriser – nu blir det nytt priskrig i molnet

Microsoft har fram tills nu varit er viktigaste partner, hur reagerar de på att ni väljer att satsa stort på deras rival?
– Båda bolagen är bra och viktiga. Medan Microsoft säljer tjänster i molnet så är Amazon mer ett moget datacenter där de utöver det säljer olika typer av tjänster. Vi är helt öppna med vad vi gör, vi arbetar för kunden och det viktiga för oss är var de befinner sig.

Och kärleken mellan de nyfunna tu verkar vara ömsesidig. Darren Mowry, chef för AWS i norra Europa, Norden och Baltikum, lovade nyligen att bolaget skulle presentera fler nordiska partner. Och han är full av lovord över sin nya norska kompis.

– Det viktigaste för oss är att titta på vilka bolag som kunderna uppskattar. Crayon har gått från att tidigare sälja mjukvara till att idag verkligen använda molnet för att se över kundernas totala kostnader på ett bra sätt, säger han och verkar inte bry sig om bolagets tydliga Microsofthistorik.

– Vi jobbar gärna med bolag som är öppna med att de ha flera olika leverantörer. Vi är övertygade om att Crayon blir en bra partner för oss. Vi ser att våra kulturer passar bra ihop. Rune och hans team har en bra syn på hur de vill jobba, där allt ska kretsa kring kunden.