Prestigekunden Stockholms stad ser ut att vara förlorad för indiska HCL. Bolaget som numera äger Volvo IT fick stryka på foten till förmån för såväl Evry som Fujitsu i huvudstadens två nyligen genomförda it-upphandlingar.

– Vi vill inte kommentera specifika affärer. Vi konstaterar att HCL:s verksamhet i Sverige och Norden går ganska bra och vi jobbar väldigt nära våra kunder och anställda med att kontinuerligt skapa och tillföra värde, säger Nordenchef Pankaj Tagra i en tämligen generisk kommentar till förlusten i Stockholm.

Men hans bild av att allt flyter på bra och att man jobbar nära kunder och anställda delas kanske inte av alla. Problemen fortsätter även i Göteborg, där det enligt Computer Swedens uppgifter fortfarande finns en hel del missnöje internt med hur verksamheten utvecklats sedan HCL köpte loss den från Volvo i februari.

Läs också: Volvo IT-folket på plats – stordatorer är nyckeln för HCL

Det pratas om att glädjen är borta och att allt styrs med järnhand från Indien. Det ska också vara därför som många nu har gett upp och hoppat av. Totalt ska det, enligt källorna, finnas upp till 600 vakanser, men rekryteringen till dessa går trögt. Istället förväntas bolaget fylla på med personal hemifrån Indien, vilket spär på oron ytterligare.

Pankaj Tagra håller dock inte med om att det skulle vara oroligt. Tvärtom säger han att den svenska Volvo IT-verksamheten snarare utmärker sig på ett positivt sätt.

– Vi hade närmare 90 procent av de anställda som valde att gå över till HCL när personalen flyttades över i alla länder, och i Sverige hade vi den högsta siffran. Att vi skulle ha 600 lediga tjänster stämmer inte. Personalförflyttningen har gått väldigt smidigt under vår transformationsresa, och det har även fortsatt på ett bra sätt, säger han.

Så att ni skulle ha 600 vakanser just nu stämmer inte?
– Vi har visserligen vakanser i Sverige som en del av att vår nordiska och svenska verksamhet växer, men siffran 600 stämmer inte. De lediga tjänsterna beror inte på att färre har valt att gå över från Volvo, utan det beror på tillväxt i våra affärer.

Att personalstyrkan skulle minska under de nya ägarna är kanske inte helt överraskande. En källa med insyn i affären uppger att det redan när villkoren för affären sattes upp ska ha funnits med en tilltänkt kostnadsbesparing på cirka 30 procent. Pankaj Tagra svarar så här på om det är den besparingen vi ser resultaten av nu:

– Vi kan inte lämna några kommentarer om de besparingar som Volvo kan ha genomfört, men vi utvecklas bra med affären och skapar stort värde för både Volvo och andra kunder som vi har utlovat.

Men det verkar vara ont om glädje på Göteborgskontoret just nu. Personalen känner sig överkörd och motivationen är låg. Hur jobbar ni med det?
– Våra enkäter och den feedback vi får från de anställda säger att de är nöjda med utvecklingen och att de är glada. Det är möjligt att det finns områden där vi behöver lägga mer kraft och då lyssnar vi på dem och jobbar med det. Det är viktigt att ha i åtanke att personalen har genomgått en stor förändring, och vi arbetar väldigt nära personalen för att hjälpa dem i den förändringen.

Läs också: HCL bryter tystnaden om oron på Volvo IT: ”Bättre än väntat”

Som vi har skrivit tidigare var Volvo IT:s stordatorverksamhet kanske den mest attraktiva delen i affären. Efter att HCL lyckades vinna tvekampen med IBM har det indiska bolaget varit tydligt med hur stort värde man sätter på stordatorpersonalen. HCL:s plan är att skapa ett globalt mainframecenter i Göteborg och en hel del kraft har lagts på att hålla kvar den personalen.

– Även om vi hade en del avhopp i början har vi situationen helt under kontroll. Planen på att skapa ett stordatorcenter i Göteborg har utvecklats väl och vi har redan kunnat lägga till nya kunder till vårt Gothenburg Delivery Center, säger Pankaj Tagra.