E-hälsa och digitalisering av vården hamnar allt högre på dagordningen. Flera stora upphandlingar av nya, omfattande, journalsystem är på gång i landet och mycket arbete läggs på alltifrån att få ut våra journaler på nätet till att använda robotar i äldrevården och spel för att hjälpa barn förstå sin sjukdom.

Samtidigt finns en frustration över att det inte går snabbare. Det var tydligt under It i vården-dagen som anordnades på onsdagen av Computer Sweden i samarbete med Dagens Medicin och som samlade nära 400 deltagare.

Ett hinder är den bristande samordningen inom vården.

Göran Wallin, verksamhetschef på kirurgen i Region Örebro län, berättar under en paneldabett om hur han arbetat med att ta fram en strukturerad journal.

– Redan innan patienten åkt ut från salen hade informationen gått in i kvalitetsregistren. Men när jag sedan visade upp den i andra delar av landet så kunde ingen köpa konceptet trots att modellen var oberoende av patientjournal. Alla vill göra något eget som ingen annan gjort.

Och Magnus Larsson, nytillträdd chef för enheten för digital utveckling på Akademiska sjukhuset i Uppsala konstaterar att det bara inom sjukhuset pågår 27 likadana projekt

– Där försöker vi centralt på sjukhuset få in dem i fållan och låta dem ta samma väg, säger han.

Läs också: Vårdens prestigeprojekt spricker – landstingens mångmiljard-upphandling stoppas

Förutom den bristande samordningen finns också en annan viktig orsak till att digitaliseringen tar tid och det är att det också finns en frustration ute i vården kring it, nya system och innovationer man inte frågat efter.

– Vi måste bygga upp en tillit till it som möjliggörare. Det jobbar över 16 000 på Sahlgrenska och där är inte tilliten alltid så hög, man är inte så sugen på att prova nytt, säger, Annette Falkenroth, medicinsk informationsdirektör på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

– Att arbeta för att få saker att användas och bli accepterade är inte så glamoröst och att få alla att vilja samma sak kräver mycket engagemang och list.

Och Göran Wallin målar upp samma bild.

– Många tycker att det bara är besvärligt med nya system. Det är ett ganska utbrett misstroende och där är det viktigt att vi skapar ett bättre förtroende mellan it-sidan och vårdverksamheten. Om vi ska lyckas måste vi arbeta tillsammans.

Det handlar om en it-trötthet konstaterar Magnus Larsson.

– Det vikan få bort är det slentrianmässiga manuella arbetet. Det enformiga klickandet Om vi tar bort sådana gränsytor kan vi också få mer vård för pengarna.

Läs också: Västra Götaland: För stora risker med gemensam upphandling 

Det finns också en skepsis mot nytänkande inom den traditionella vården som inte handlar om bara de interna it-systemen. Det framgick när Henrik Kangro, medicinskt ansvarig på den digitala vårdcentralen Min doktor, årets vinnare av It i vården-priset, beskrev de reaktioner han mött bland sina sjukhuskolleger efter att han varit med och dragit igång verksamheten.

Henrik Kangro
Foto: Pax Engström NyströmHenrik Kangro.

– Vi började med att ta emot patienter med urinvägsinfektion digitalt. Då anmäldes vi till Inspektionen för vård och omsorg av tidigare kolleger, säger han.

Tjänten granskades och hela upplägget fick godkänt.

– I efterhand kan man tycka att det var bra, men det kändes inte så roligt när det hände. Bara den senaste tiden börjar fler av mina kolleger på sjukhuset sätta sig vid samma bord som mig i matsalen igen.

Vad krävs då för att komma förbi hindren av misstro och dålig samordning?

– Det behövs fler som kan driva det hårt och kan särskilja teknik och möjligheter. Vi måste göra det tydligare hur man jobbar och inom vilka ramar och skapa tydligare gränsytor, säger Magnus Larsson.

Och Annette Falkenroth vill få med sig medarbetarna genom att peka på möjligheterna.

– Jag vill få dem att känna lust, att känna att det finns oändliga möjligheter i digitaliseringen. En undersköterska har fullt upp och orkar inte veta vad som finns utanför väggarna. Då ska vi visa det – här finns det.