Alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlar bilen allt mer till en it-produkt. Frågan är vem som ska sköta servicen i framtiden? Är det bilverkstäderna även i framtiden? Eller är det rentav så att it-konsultbolagen kliver in och börjar reparera bilar – när de ändå håller på med it-systemen?

Det här är frågor som Bo Ericsson som är vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening brottas mycket med. Han säger att många fordonsverkstäder måste börja växla upp och skaffa sig it-kompetens, annars hamnar den här affären någon annanstans - kanske hos it-företagen.

– I dag är det verkstäderna man vänder sig till även om problemen är it-relaterade. Men vad är det som säger att inte till exempel elektronikkedjorna kommer att erbjuda reparation av bilen i framtiden?

Läs också: Volvo har kopplat upp en halv miljon lastbilar – och det är bara början

När vi träffar Bo Ericsson är det tydligt att han älskar teknik. Han pratar passionerat om alla it-system och möjligheter som de uppkopplade bilarna för med sig: Säkerhet, skyddssystem och service. Men hänger bilverkstäderna överlag med i det här?

Bo Ericsson
Bo Ericsson.

– Som det är i dag är inte tillräckligt många bilar uppkopplade, men så fort 5G är utbyggt får vi en helt ny situation. Då kommer distansreparationer. Och då kommer det stora rycket. Det är kanske fem år bort.

– Det här är ju en affärsmöjlighet för it-företagen. Och det kommer att födas nya företag. Har du ett företag som kan it så är inte steget långt från att de går in och säger att ”vi reparerar er bil också”. Om de distansreparerar min dator – varför skulle de inte kunna distansreparera min bil också?

Han säger att verkstäderna måste få in it-kompetens för att hänga med i utvecklingen.

– Generellt finns inte den kompetensen i dag. Vi är i vår linda. Samtidigt är det här en resa och vi börjar få in kompetens. Vi har så att det räcker i dag – men det går så fort nu.

– Om man jämför med en dator så kan ju it-supporten ta kontrollen över datorn på distans. Det kan ske med bilen i framtiden. Verkstäderna måste förbereda sig. De måste utbilda sig eller anställa personal.

Från Sveriges Fordonsverkstäders Förening arbetar man mycket med utbildning för att täcka få igång arbetet, och de har nytecknade avtal med två stora utbildningsföretag.

Sedan försöker generalagenterna utbilda sina partner. Bilmekanikerna måste ha information och vara lyhörda, säger Bo Ericsson. De måste också skapa en bild över var de är - och vart de ska. De måste skapa en förståelse för den nya tekniken.

Läs också: Därför vill Telia koppla upp din bil till internet

– Sedan har vi ett annat jättebekymmer i bilbranschen. Och det är att om en kille eller tjej kommer hem och säger till föräldrarna att de vill bli bilmekaniker så svarar de: ”Nej men snälla du, du som är så begåvad, ska du bli bilmekaniker?" Det är ett jättebekymmer när det gäller att locka till sig folk.

– Men gårdagens mekaniker är dagens tekniker. I dag byter mekanikerna inte avgasrör, utan de gör programvarunedladdningar.

Klart är att bilen blir allt mer av en it-produkt. Och förr eller senare möts branscherna också när det gäller support och reparation. Då får vi se om verkstäderna är i kapp på it-sidan.