Den tyskägda hemelektronikjätten ratade länge e-handeln eftersom en viktig del av kedjans strategi var att man ville ha självständiga butikschefer som skulle få kontrollera priser och utbud på egen hand, och inte som del av något koncernbeslut.

2012 gav man dock upp sin webbvägran och lanserade till slut e-handel. Och sedan dess har det blivit en allt viktigare beståndsdel i Sverige. E-handelschef Magnus Pettersson säger att det är e-handeln som står för den lilla tillväxt kedjan visar. Och han har inga problem att erkänna att kedjan var lite för sen ut på nätet.

– Lite för sent är bara förnamnet. Att hålla på i den här branschen som vi är i, och börja med e-handel 2012. Det är minst 15 år för sent, men nu kommer det bli jävligt ballt, säger han om det omnikanalkoncept som håller på att byggas upp, både på koncernnivå och i Sverige.

Läs också: Efter tio år av stora förluster – varför ger Media Markt inte bara upp?

Det nya är att fokus för första gången på allvar flyttas till webben, så att inte sajten bara är en uppkopplad variant av butikerna.

– Hittills har byggstenarna utgjorts av de gamla varuhussystemen, där vi har haft ett affärssystem fån 70-talet som det inte har gått att kommunicera med. Nu har vi dels uppdaterat vår front end, men det stora arbetet sker back end. Vi kan inte bygga på att vi alltid har allting i lager, utan det viktiga är att få in kunderna på sajten där vi ska ha ett brett och relevant sortiment.

I Sverige bygger sajten på Enfernos e-handelsplattform Storm, där man hela tiden ska vara uppkopplad mot ett dussin distributörer. Även Shipwallet, en leveransmjukvara som känner av var du bor och letar upp bästa leveransställe, testas i Sverige.

Den svenska delen kommer att fungera som ett pilotprojekt i koncernen. Magnus Pettersson säger att det är en ständig kamp med att ha det bredaste sortimentet, men samtidigt kunna lyfta fram rätt prylar.

– Vi har ungefär 5000–8000 artiklar som det är viktigt att vi hela tiden har fokus på, och med dem kommer vi jobba mer aktivt. Artikel nummer 8 000 och över det är bra och viktigt att vi har, men det är mera lyx och det kan finnas hos distributör och hanteras mer automatiskt. Tricket då är att alltid kunna leverera direkt från distributör till kunden.

Och det är inte bara i Sverige som Media-Saturn har insett att kunder gärna e-handlar. På koncernnivå byggs det för fullt. Orderhanteringssystemet IBM Sterling Commerce ska rullas ut i alla länder, vilket är en av förutsättningarna för att kunna köra Storm i Sverige. Dessutom vill man ha en tjänst som lyfter upp kundernas omdömen om produkterna. Just nu körs Bazaarvoice på test i Saturnbutikerna i Tyskland. Detta ska även kompletteras med Alatest, som samlar in tester från tidningar och forum.

– Bazaarvoice blir förmodligen även vårt val framöver. Om allt går vägen ska vi gå live i juni. Just nu rullas det ut i Österrike, sedan kommer vi i Sverige som nummer två i juni. Då kommer vi att kunna hantera tio gånger fler produkter än idag, säger Magnus Pettersson, som också lyfter fram det betalningssamarbete svenska Media Markt nyligen lanserade med Klarna som en viktig del.

Det är tydligt att det finns en självkritik under kedjans e-handelsbygge. Och Magnus Pettersson förnekar inte att all satsning på transparens gentemot kunderna är oerhört viktig ur trovärdighetssynpunkt.

Läs också: Nattsvart år för kedjorna – alla typer av prylar säljer sämre

– Vi i hemelektronikbranschen blir ofta stämplade som hästhandlare. Alla vet att branschen håller på med lockvaror som annonseras utan att finnas i butik. Trovärdigheten för oss idag är noll. Vi kan inte ha olika priser längre. I dag är det viktigt för oss att vi har samma pris på samma produkt, oavsett om det är i Gallerian, på webben eller i Barkarby. Det är därför vi har satsat på att köpa in elektroniska prisskyltar och numera styr prissättningen centralt från huvudkontoret, säger han och fortsätter:

– Nu kan vi faktiskt på allvar säga att vi har ett och samma pris, och koppla det till exempelvis Prisjakt där kunderna kan följa hur priset har utvecklats. Kunderna kommer även att kunna se butikernas lagersaldo på webben, så man vet att varan faktiskt finns. Det finns inte så mycket kvar att luras med, och det är vårt trick att komma ur den där stämpeln av lurendrejeri.

Klarar ni att leverera det då?
– För att göra det måste vi klara av den här operationen, där vi har ett föreslaget centralt sortiment i grunden. Och det ska inte vara några fejkade för- och efterpriser, och kunden ska få samma information och samma villkor överallt. Stormplattformen ger en otrolig skillnad i hur man klarar av att hantera antalet produkter och det här gör att vi är omnichannel på riktigt, och att kunderna kan lita på oss.

Nästan allra störst fokus när det gäller e-handeln lägger Media Markt på mobilen. Magnus Pettersson säger att nyckeln är att allt ska kunna hanteras från mobilen. Och han är påfallande nöjd med den effekt det nya Klarnasamarbetet gav när det lanserades under Black Friday-veckan.

– Vi vill att det ska vara suveränt enkelt att handla med mobilen, och nu när vi lanserade Klarna Checkout inför Black Friday såg vi att vi hade 480 procent tillväxt inom mobilhandel.