En rapport från undersökningsföretaget SuperData Research visar att den globala marknaden för spel genererar 91 miljarder dollar, motsvarande 837 miljarder kronor, i omsättning i år. Mobilsegmentet är nu störst med 41 miljarder dollar (vilket är en uppgång med 18 procent).

Näst störst är retailspel med en omsättning på 26 miljarder dollar medan onlinebaserade free-to-play-spel omsatte 19 miljarder.

SuperData slår också fast att nya kategorier som virtuell verklighet och E-sport är små i storlek, men växer väldigt fort.

Läs också: Har spelbranschen vunnit kriget? Piraterna kan inte knäcka storspelen längre

Den mobila spelmarknaden drivs av megasuccéer som Pokémon Go och Clash Royale. Allra mest omsatte dock Monster Strike, 1,3 miljarder dollar.

Även i Sverige pekar kurvorna naturligtvis upp – det är ju hemmamarknad för företag som Mojang (nu uppköpt av Microsoft), King, Fatshark, Paradox Interactive, Avalanche Studios med flera (listan kan göras längre – faktum är att 40 nya företag startades bara under 2015). Här omsätter spelutvecklingsbolagen 1,3 miljarder euro, motsvarande 12,5 miljarder kronor (2015), enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen. Det är en ökning med 39 procent jämfört med året före.