Totalt abonnerar ungefär 3,8 miljoner nordiska hushåll på en eller flera strömmade betal-tv-tjänster, enligt analysföretaget Mediavision. Utvecklingen går fort nu - bara under senaste året har det ökat med 600 000 hushåll – och det väntas hålla i sig. Inom ett år väntas två av fem nordiska hushåll abonnera.

Det är de amerikanska tjänsterna Netflix och HBO som dominerar – tillsammans står de för nästan 60 procent av alla abonnemang.

Och om man ser på tittarvanor står Youtube och Netflix för nästan hälften av webb-tv-tittandet.

Läs också: Se upp Netflix – nu kommer Amazons streamingtjänst till Sverige

Marie Nilsson, vd på Mediavision, konstaterar i en kommentar att konkurrensen ökar nästa år.

– Mot 2017 kommer konkurrensen sannolikt att intensifieras. Vi ser att nya tjänster såsom Amazon ger sig in på den nordiska marknaden, samtidigt som lokala aktörer försöker återta mark, vilket sannolikt kommer att driva ytterligare tillväxt.

– Det är därför innehåll – och då huvudsakligen originalserier – kommer att bli allt viktigare under de kommande åren.

Läs också: Här är de hetaste filmerna på svenska Netflix