Efter att chattjänsten Slack brakade in på scenen för tre år sedan bemödar sig de flesta leverantörer av rang att få till populära samarbetsverktyg. Innovationstakten är hög och många kundföretag inför nya verktyg.
Men allt är inte guld som glimrar. Det visar sig att många företag misslyckas med att få alla anställda att använda samarbetsverktygen, skriver IDG News.
G2 Crowd som är en tjänst för användare som skriver recensioner av mjukvaror för företag har undersökt hur det ligger till. Det visar sig att mer än hälften av alla företag har infört samarbetsverktyg för arbetsgrupper och att 31 procent planerar att göra det inom de närmaste två åren.
Läs också: Varning! Här är de vanligaste säkerhetsmissarna när du använder samarbetsverktyg
Men där slutar de positiva nyheterna. De här verktygen kommer mest till sin rätt om alla i en arbetsgrupp använder dem. Problemet är att många företag har det kämpigt att nå dit. Enligt G2 Crowd är det bara fyra samarbetsplattformar som når över 75 procent vad gäller användning. Ingen produkt når 100 procent.
Varför är det så här?
Frågan är om användningen av ett samarbetsverktyg är absolut nödvändig för att en anställd ska kunna utföra sitt arbete. Även om Slack eller något annat verktyg ger stora fördelar så kanske det går att sköta jobbet utan det.
– Många undrar säkert vilka fördelar ett samarbetsverktyg ger för dem. Om det inte har förklarats på ett tydligt sätt kanske de inte anstränger sig att prova. Man måste demonstrera det värde som en produkt ger, säger Michael Fauscette, undersökningschef på G2 Crowd.
Läs också: 15 heta verktyg för ett bättre digitalt samarbete
Hans tips är att fråga sig varför de anställda på ett företag behöver ett samarbetsverktyg. Om man inte kan besvara den frågan kan det bli svårt att få de anställda att börja använda ett verktyg och man bör fråga sig om det är mödan värt att införa det.
Ett annat tänkbart problem är krångliga användargränssnitt. Om inte användare kommer åt de funktioner de behöver på ett enkelt sätt är risken stor att de tar en stor mängd olika verktyg och tjänster i bruk, som mejl, Whatsapp och Twitter. Och då försvinner en stor del av vitsen med att använda ett företagstäckande verktyg för samarbete.