Det har varit på gång ganska länge. Redan i våras skrev vi om att Expert, vars svenska verksamhet gick i konkurs 2012, rustar för en svensk comeback. Enligt den plan som lades fram inför leverantörerna räknar bolaget med att ha en omsättning på 450 miljoner redan 2017.
Och nu, några dagar in på det nya året, är planerna långt gångna och betydligt mer konkreta. För det är nu klart att den svenska omsättningen kommer att komma från e-handel. I alla fall inledningsvis.
Läs också: Ont om VR-paket under granarna – det här blev årets julklappar hos kedjorna
Det är nämligen på webben som bolaget räknar med att inleda sin svenska comeback. Inför det nya året har bolaget informerat leverantörerna om att e-handeln ska vara på banan redan under första kvartalet.
Men som vi skrivit tidigare kommer comebacken inte att ske under namnet Expert, utan det är varumärket Power som gäller den här gången.
– Det är en väldigt försiktig lansering och jag kan bekräfta att den kommer att ske under första halvåret. Vi har planer om att öppna butiker också, men det blir framöver. Nu gör vi som sagt en försiktig lansering, säger Experts koncernchef Ronny Blomseth.
En annan del i nysatsningen är att Expert har rekryterat en person som ska leda den svenska verksamheten. Det är Elgigantens tidigare telekomchef Robert van Toor som blir Sverigechef och kommer att leda det norska bolaget in i kampen om de svenska kunderna.
Läs också: Priskrig på marknaden för it-säkerhet: "En prisdump utan dess like"
Återkomsten kommer alltså att ske under namnet Power. Ronny Blomseth säger att de nya butikerna kommer att skilja sig från de tidigare Expertbutikerna, och det är inte aktuellt att använda varumärket Expert den här gången.
– Nej, vi har etablerat Power i Finland och Danmark. Nu ska vi etablera det i Sverige. Det här är något annat än Expert. Det här är snarare en elektronikkedja av samma sort som Elgiganten och Media Markt, säger Ronny Blomseth.