Asus tappade 8,5 procent jämfört med motsvarande period året innan. Detta har att göra med företagets förändrade pc-strategi som innebär att de ska satsa mer på highend-marknaden.
Även Acer tappade en hel del (-4,4 procent).
Lenovo, HP och Dell ökade dock försäljningen under perioden. Dell stod för den största ökningen med 5,4 procent.
Läs också: Pc-döden får vänta ett tag till – nu kokar det rejält i branschen
Lenovo är största leverantör med en marknadsandel på 20 procent.
Annars håller de stora trenderna i sig. Den globala försäljningen minskade under kvartalet med 3,7 procent till 72,6 miljoner pc. Samtidigt ökar försäljningen i de dyrare segmenten.
– Det översta segmentet har vuxit snabbt, det drivs av engagerade pc-användare som prioriterar pc:n högt. Men den marknad som drivs av pc-entusiasterna är inte tillräckligt stor för att driva tillväxt över hela marknaden, säger Mikako Kitagawa, analytiker på Gartner.
– Den breda pc-marknaden har varit statisk eftersom tekniska förbättringar inte varit tillräckliga. Men det har kommit innovativa saker som 2-1-datorer, tunna och lätta laptops och förbättrade batteritider.
Läs också: Nu är det 2-i-1 som gäller på pc-marknaden – konsumenterna visar vägen
Computer Sweden skriver mer om innovationer på pc-marknaden här.
Kitagawa säger att det finns tillväxtmöjligheter inom marknaden för de engagerade användarna, företagsmarknaden och spelmarknaden. Men totalt väntas fortsatt stagnation.
Totalt under helåret såldes 269,7 miljoner pc under 2016, vilket var en nedgång med 6,2 procent.