Efter två glada år där siffrorna pekat spikrakt uppåt gick kinesiska Xiaomi in i väggen under fjolåret.

Både under 2014 och 2015 låg bolaget bland världens fem största tillverkare av smarta telefoner. Men under 2016 var det annat ljud i skällan. Då var bolaget plötsligt bara fjärde störst av de kinesiska tillverkarna, då trion Huawei, Oppo och Vivo samtliga var större.

Läs också: Hotfulla moln över smartphone-marknaden – här är tecknen på annalkande kris

En av anledningarna till tillbakagången är att bolaget har haft svårt att lyckas utanför Asien, men i år räknar man med att lansera sina lågpristelefoner i USA. Hur det går återstår att se. Eller inte?

Det kommer nämligen bli svårare än tidigare att följa bolagets framfart eftersom man nu väljer att dra i nödbromsen, bland annat genom att sluta uppge försäljningssiffror.

Bolagets toppchef Lei Jun konstaterar i ett mejl, som Techcrunch tagit del av, att bolagets distributionsmodell och den tuffa konkurrensen har gjort det svårt att hålla samma höga nivå på försäljningen som tidigare. Nu siktar man därför på att få en nystart.

Läs också: Batterifel bakom Samsungs exploderande telefoner

”Under de första åren satsade vi full fart framåt lite för tidigt. Vi skapade ett mirakel, men drog samtidigt ner möjligheterna för långsiktig tillväxt. Så nu behöver vi bromsa lite, förbättra oss inom några områden samt säkra en ihållande tillväxt med långsiktigt fokus”, framkommer det från mejlet.