Svenska Tacton Systems bytte vd i våras. Frederic Laziou tog över medan den tidigare vd:n Christer Wallberg skulle jaga förvärv. Sedan dess har ett tyskt förvärv hunnits med och nu i början på året slogs portarna upp till ett nytt kontor i USA. Och den nya vd:n har även styrt om verksamheten mot tydligare fokus på att bygga upp ett partnerled.

Tacton brukar målas upp som ett lyckat exempel på ett svenskt bolag som fått genomslag utomlands. Och det var lite det som lockade Frederic Laziou, en försvenskad fransman, som efter ett knappt år som vd har blivit än mer övertygad om den bilden.

– Det är ett skolboksexempel på ett fantastiskt svenskt exportföretag. Vi har en fantastisk teknologi, starka kunder men vi är samtidigt dåliga på att berätta att vi är bäst i vårt segment, säger han.

Läs också: Tacton byter kapten – gamla vd:n ska jaga förvärv

Segmentet han pratar om är marknaden för configure price quote, CPQ. Enkelt förklarat gör bolagets mjukvara att industriföretag kan konfigurera sina produkter och lösningar utifrån ett visst behov under själva sälj- och produktionscykeln.

De stora marknaderna för Tacton är utöver Norden alltså Tyskland och USA, där man nyligen agerat på två olika sätt. I Tyskland har man numera lokal närvaro tack vare köpet av den tidigare partnern Lumographics, ett bolag med 25 anställda som jobbar att visualisera konfigureringarna i VR och 3D.

Och i USA har bolaget alltså öppnat ett kontor i Chicago nu i första veckan i januari. Som ansvarig att leda försäljningen för den nya verksamheten har Tacton plockat in Rob Milks från konkurrenten Selectica.

– Han kan CPQ-marknaden, han kan sälja, han har ett nätverk och han kan oss, säger Frederic Laziou om sin nya amerikanska kollega.

Hur stor ska den amerikanska verksamheten bli?
– Först siktar vi på ett team på fem till tio personer. Men det handlar inte bara om sälj. Vår kultur är också viktig att få med, så jag kommer nog att vara där en hel del framöver.

Men den kanske största transformationen som bolaget har gjort handlar inte om nya marknader utan om att utöka sin partnerverksamhet. Detta för att kunna nå ut bredare än tidigare.

– Vi gjorde allt själv tidigare. Det funkar jättebra när man har ett fåtal kunder, men sedan får du en skalbarhetsproblematik. Nu vill vi fokusera på att vara ett mjukvarubolag och nå en större marknad, sälja en mindre proportion tjänster och i högre grad ta hjälp av systemintegratörer, säger Frederic Laziou.

Läs också: Eriksgatan landade på Tacton

Och till sin hjälp har man olika partner. En av de viktigaste är Fluido, som också är en av Salesforces största partner i Norden. Och även Tacton har stärkt sina band med Salesforce.

– Vi har byggt en produkt som är tätt integrerad med Salesforce, där man även kan konfigurera inne i deras miljö. Salesforce har tidigare köpt ett CPQ-bolag, Steelbrick, och vi har byggt vår lösning ovanpå Steelbrick, säger Frederic Laziou, som även nöjt konstaterar att han fick basunera ut den produkten på den stora konferensen Dreamforce.

– Jag fick chansen att prata inför 5 000 personer om det, så det var verkligen en möjlighet att bygga kännedom och sätta Tacton på kartan.