HP har fått mycket beröm från analytikerkollektivet för sitt senaste kvartal, som de rapporterade för förra veckan, och som framför allt visade att de presterar starkt på pc-sidan. Det här har skett efter att företaget, som är den näst största pc-leverantören, lagt om sin strategi – och gjort de dyrare datorerna i premiumsegmentet till hörnstenar i produktportföljen.

Det är en strategi som flera tillverkare satsat på senaste kvartalen, och det gör att de trots att pc-marknaden backar som helhet kan visa starka resultat inom pc.

I höstas hade Microsoft och Apple uppmärksammade lanseringar av premiumdatorer. Även Dell har visat att det är här de satsar nu.

Genom lanseringarna av produktlinjerna HP Spectre Laptop, HP Spectre x360, HP Spectre x2 och HP Envy 13 så har HP kunnat utnyttja de framgångar de haft inom konsumentledet för att också gjuta nytt mod i företagsmarknaden – och på det sättet har de fått en helt annan räckvidd.

– Vi har blivit ett spänstigare företag. Vi har accelererat vår strategi, och nu gasar vi ännu mer, säger HP:s vd Dion Weisler till IDG News.

– Det här visar vi inom Personal Systems (pc och skrivare), där gruppen för tredje kvartalet i rad levererar exceptionella resultat. Under första kvartalet levererade vi resultat i den övre delen av vårt prognosintervall, och det drivs av målmedvetenhet och innovation.

Jack Narcotta som är analytiker på Technology Business Research säger att senaste kvartalet visar att HP fått ett kvitto på att de gjort rätt när de lägger mindre kraft på att priskriga med mindre avancerade datorer för att i stället lägga krutet högre upp i kedjan.

– HP:s premium-pc är deras mest potenta intäkts- och vinstgeneratorer. Med dessa har de nu fått tillbaka ett starkt tryck på konsumentmarknaden, och de återhämtar sig på företagsmarknaden – vilket är en stark kontrast till nedgångarna under 2015 och 2016, säger han till IDG News.

Jack Narcotta tillägger att HP inte var den första pc-tillverkarna som insåg att tillväxt- och vinstmöjligheterna inom pc finns i premiumsegmentet, utan han menar att Dell var först med att vrida om sin strategi med XPS-linjen.