Tieto traskar vidare jämte Folksam

Folksam och Tieto fördjupar sitt tidigare partnerskap. Den här gången är det ett outsourcingavtal som innebär att Tieto tar över ansvaret för Folksams it-tjänster i Östersund. Avtalet innebär även att medarbetare inom berörd verksamhet erbjuds anställning inom Tieto.

– Vi är glada över det fördjupade samarbetet med Folksam och ser fram emot att välkomna nya medarbetare till vårt Östersundskontor. Detta innebär att vi förstärker med viktig och länge eftertraktad kompetens som gör att vi ytterligare kan utveckla vårt erbjudande inom såväl applikationsförvaltning som övriga konsulttjänster, säger Per Johanson, chef för Financial Services på Tieto.

Läs också: Därför börjar Dustin kränga prylar under egna varumärken

– Vår strävan att ha försäkrings- och sparandebranschens mest nöjda kunder kräver att vi engagerar oss för att ha en effektiv IT-verksamhet som hela tiden utvecklas. Vi väljer därför att lägga ut verksamheten till ett i branschen starkt företag med etablering på orten. Därmed säkerställer vi också att medarbetarna får en trygg och seriös arbetsgivare, säger Gunnar Fröderberg, chef för IT Folksam.

Addnodegäng köper sig till Benelux

Addnodebolaget Technia Transcat gör ytterligare ett europeiskt förvärv. Den här gången är det nederländska PLM- och BIM-specialiten Infostrait som köps upp. Enligt Addnode ligger köpet i linje med den strategi bolaget uttalat om att ”förvärva högkvalificerade värdeadderande återförsäljare av Dassault Systèmes programvara i utvalda geografiska områden”.

Technia Transcat kommer efter förvärvet att ha mer än 540 anställda i Österrike, Finland, Tyskland, Indien, Norge, Slovakien, Sverige och USA och en sammanlagd omsättning på 804 miljoner kronor, beräkat utifrån 2016 års nivåer.

– Infostrait, som varit en god partner till oss under många år är kundfokuserade, kvalitetsmedvetna och agila i sin affärsstrategi. Det är med stor glädje som jag välkomnar dem till Technia Transcat och jag ser verkligen fram emot att växa tillsammans i Benelux-området, säger Technia Transcats vd Jonas Gejer.

Dagens DGC-dubbel

Nätoperatören DGC har fått utökat förtroende av betalbolaget Bambora, och ska nu drifta bolagets betalväxellösning. Det nya avtalet sträcker sig över fyra år och beräknas vara värt cirka 25 miljoner kronor.

– Allt vi gör är en konsekvens av våra kunders vardag och för att förtjäna deras förtroende behöver vi kunna garantera dem högsta säkerhet och tillgänglighet. I detta arbete är DGC en mycket viktig och värdefull partner som vi är glada att nu kunna fördjupa vårt samarbete med ytterligare, säger Daniel Nordstrand, ansvarig för IT Europe på Bambora.

DGC ska dessutom leverera operatörs- och växeltjänster till Upplands Väsby efter att ha tagit hem kommunens upphandling. Det avtalet är på tre år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år, och beräknas vara värt cirka 4 miljoner kronor för den inledande avtalsperioden.

– Vi fortsätter att vinna kunder inom offentlig sektor och jag är mycket glad över att vi nu också ska leverera tjänster till Upplands Väsby kommun. Våra operatörs- och växeltjänster är mycket konkurrenskraftiga och passar verksamheter med höga krav på funktionalitet och tillgänglighet, säger Mattias Wiklund, försäljningschef och vice vd för DGC.

HCL hissar Volvosegel

Indiska konsultjätten HCL, som numera äger den tidigare Volvo IT-verksamheten, gör nu mer avtryck i Volvovärlden. Bolaget har valts till leverantör av strategiska it-tjänster för seglingstävlingen Volvo Ocean Race 2017-2018. Det innebär att bolaget ska hantera kommunikationen mellan olika platser världen över där båtarna gör uppehåll samt sköta digitalt innehåll, fixa mobila datacenter och infrastruktur med full redundans samt wifi och multimediacenter.

Läs också: Grundarna lämnar plats för nya vd:ar – här är veckans chefsnytt

– Årets upplaga av Volvo Ocean Race kommer att vara mer digital när det gäller kommunikation och möjligheten att följa tävlingen. Det förväntas att bli tre miljoner besökare till de särskilda Race Villages som byggs upp i olika hamnar och 5 000 journalister som rapporterar om tävlingen. Dessutom kommer tiotals miljoner fans att följa tävlingen. Det ställer stora krav på den komplexa it-infrastruktur som ska stödja evenemanget. Med hjälp av HCL är vi trygga i att fans, media och andra intressenter ska kunna ta del av tävlingen bättre och på en ny nivå än någonsin tidigare, säger Mark Turner, som är vd för Volvo Ocean Race.

Bolaget som hjärna vill byta namn

Resrc, som erbjuder en marknadsplats för konsultuppdrag, byter namn till Brainville. Bolaget konstaterar att 2016 blev ett rekordår då antalet anslutna konsultföretag ökade med 100 procent till över 10 000 företag. Nu rustar man för nya tag och detta alltså under nytt namn.

– Det nya namnet förmedlar vilken fantastisk kompetens det finns bland alla de tusentals konsultföretag som använder oss. Många uppdragsgivare upplever idag att det är en brist på framförallt it-konsulter. Men vi vet att det finns ett utbud av duktiga konsulter som söker uppdrag. Vi ser idag en trend i hela samhället till en rörligare arbetsmarknad, där konsulttjänster, egenanställningar och uthyrd personal är olika delar av samma förändring, säger vd:n Manuel de Verdier.

IP-Onlys fiberturné tuffar vidare

IP-Only fortsätter att få kommunala uppdrag. Bolaget har gjort en uttalad satsning på att bygga fibernät, och det främst utanför de stora städerna.

– Det finns utmaningar kvar. Landsbygden är fortfarande en bra bit efter tätorterna vad gäller fiberutbyggnad. Vi kan därför meddela att vi har en ambition att investera sju miljarder kronor på landsbygden under de närmaste åren, säger vd Henrik Ringmar.

Det senaste samverkansavtalet har tecknats med småländska Torsås kommun där målet är att 100 procent av alla hushåll ska erbjudas fiber under 2017.

– Det är både roligt och motiverande att allt fler kommuner väljer att samarbete med IP-Only. Jag ser fram emot ett gott samarbete med Torsås kommun och att kunna erbjuda så många som möjligt, så fort som möjligt, fibernätet som framtidens samhälle kommer att kräva. Alla ska med, säger JC Svensson, regionchef på IP-Only.

Media Markt vill hjälpa företag

Media Markt har tidigare lanserat ett antal tjänster för sina privatkunder. Nu siktar man på liknande koncept bland sina företagskunder. Precis som på konsumentsidan jobbar man här tillsammans med företaget Tech Buddy. Supporttjänsterna ska finnas i tre olika nivåer och innefattar bland annat installation av datorer, trådlöst nätverk, delade skrivare och industrirelaterad mjukvara, konfigurering av back-up-lösning, dokumenthantering, G-Suite och e-post med domän samt övriga typer av tips och råd.

– Vår målsättning på Media Markt är att våra företagskunder inte ska behöva tänka på vare sig tekniska lösningar eller supporttjänster, det ska bara fungera. Här ser vi en stor fördel framförallt för enskilda firmor och småföretag som nu slipper löpande kostnader för it-support. Istället betalar man endast för den tekniska hjälp som man faktiskt använder, säger Tomas Bendz, som är ansvarig för företagsförsäljning på Media Markt.

Elgiganten har högtflygande planer

Elgiganten har dragit igång ett samarbete med flygbolaget SAS där man erbjuder eurobonus-poäng på ett antal utvalda produkter. Kampanjen testas nu under perioden 20 mars till 6 april och gäller i såväl butik som på webben.

– Många av de produkter vi erbjuder underlättar och gör resandet trevligare för hela familjen. Vi bokar resor via datorn, njuter av flygresan med hjälp av brusreducerande hörlurar samtidigt som barnen tittar på film på surfplattan. Men i den här kampanjen blir även produkter som inte är perfekta på resan, faktiskt helt perfekt för resan, då den omfattar allt från kök, till stora vitvaror, mobiltelefoner och träningsklockor. Jag är väldigt glad att kunna erbjuda det här mervärdet för våra kunder i samarbete med SAS, säger Elgigantens marknadschef Johan Järnliden.

Norskt Netonnet nästa

Under hösten 2016 öppnade Netonnet sin första lagershop i Norge. Nu är det dags för två nya när förvandlingen av Siba nått vårt västra grannland. Det är de två Sibabutikerna i Liertoppen och Alnabru som byggs och döps om.

– Netonnet har många trogna kunder i Oslo-området och etableringen av Lagershoppar och lokal närvaro i Oslo är därför något vi önskat erbjuda våra kunder länge. Vi har en mångårig bakgrund med över 66 års erfarenhet och kunnande som vi nu tar med oss när vi ställer om alla våra resurser, hela vårt fokus och all vår kraft bakom satsningen på ett varumärke, säger Susanne Ehnbåge, vd på Netonnet Group.