Vi har tidigare skrivit om branschens utmaningar att rekrytera personal samt om utmaningarna att behålla den personal man redan har, en situation som eskalerar när tiderna är goda.

Några som hoppas kunna rida på den rådande kompetensbristen på marknaden är it-bolaget Baltic Quality, som under ett drygt decennium har byggt upp en verksamhet i våra tre baltiska grannländer Estland, Lettland och Litauen.

Bolagets båda grundare Peter Karlsson och Leif Eriksson har likt många andra i branschen ett förflutet på WM-data. 2006 beslutade de sig dock för att dra igång en ny verksamhet.

– Vi ville göra något nytt så vi drog ihop ett kompisgäng med gedigen it-bakgrund, säger Peter Karlsson.

Läs också: Konsultbolagens stora utmaning: behålla sin personal

Det började med att de ingick partnerskap med ett etablerat it-bolag i Lettland och sedan dess har det successivt vuxit till att idag ha verksamhet i samtliga tre baltiska länder, där man har totalt mer än 600 medarbetare.

Leif Eriksson och Peter Karlsson.
Leif Eriksson och Peter Karlsson.

– Det finns mycket kompetens inom utveckling och programmering på de vanligast förekommande teknologierna. Vi jobbar med olika affärsmodeller, antingen med ren resursförstärkning, alternativt att vi tar oss an ett helt projekt eller tar ansvar för en funktionsleverans 7/24 , säger Leif Eriksson.

Det är inte bara resursbristen ute hos bolagen som gör att Baltic Quality vädrar morgonluft. Duon har även upplevt att det finns en trend att viljan att lägga projekt offshore har minskat.

– Det blåser lite nearshoretrender just nu. Många har provat på offshore och insett att det i vissa avseenden är betungande. Här har vi ett närmare alternativ och det är fler och fler som ser möjligheten. Kulturellt finns det så klart skillnader, men vi har också stora likheter med de baltiska länderna, säger Peter Karlsson.

Även om de ser kulturella likheter är de noga med att påpeka att avtalen skrivs med ett svenskt aktiebolag och att det alltid ska finnas svenska medarbetare med i projekten.

Läs också: Kompetensbristen sätter käppar i hjulet för it-branschen i Stockholm

– Vi har ett svenskt team med i alla leveranser, så kallade bridge managers. De är med hela vägen och ser till att det blir nöjda kunder i slutändan. Tittar man på andra nearshorebolag så har de oftast inte det. Vi är ett svenskt aktiebolag som följer svensk lagstiftning så det är fullt fungerande avtal. Vi har hållit på med det här i elva år, så vi har lärt oss hur man får det att fungera.

På frågan vilka kunder man siktar in sig på verkar de inte ha någon självklar bild. De nämner produktbolag som har varierande utvecklingstakt som ett tydligt exempel, men även andra bolag inom branschen i behov av kompetensförstärkning är intressant. Den största kunden idag är Digital Route, ett bolag man jobbat med under nio års tid.

– Vi konkurrerar oftast med företagens egna it-organisationer. Många väljer så klart att rekrytera, men i tider av kompetensbrist vill vi öppna ögonen för det här alternativet och visa marknaden att det finns kompetens i närområdet, säger Leif Eriksson och konstaterar att man oftast kan hålla 40-50 procent lägre pris än svenska konsultbolag.

Är priset ert viktigaste konkurrensverktyg?
– Priset är bra, men tillgången till duktigt folk bara en timme från Sverige är minst lika viktigt. Det gör att det är lätt att komma igång. Vi lägger mycket kraft på att se till att våra resurser alltid håller god kvalitet.