Produktfamiljen Trådfri är plug & play-lösningar för smart belysning, och som gör att man kan dimma sin belysning och växla mellan olika färgtemperaturer. Sverige har fungerat som pilotmarknad för den här kollektionen, men på fredag släpps de brett i Europa och Nordamerika, och detta uppmärksammas stort på tekniksajter världen över. Till exempel skriver The Verge att ”Ikea äntligen kommer in i hemautomatiseringsmatchen med sitt eget system för smart belysning”.

Kärnan i produkterna är en brygga (gateway) som kopplar mot internet via ethernet för att koppla upp glödlampor. Denna styrs av en app, där man kan sätta in tidsinställning, skapa olika stämningar, ljusstyra olika rum och lampor, dimma ljusstyrka eller ändra färgtemperatur.

Läs mer: Standardplattformar duger inte för Ikea – ”extremt besviken på branschen”

Precis som de flesta av Ikeas varor är den här familjen aggressivt prissatt. Ett set med internet gateway, en fjärrkontroll och två Trådfri-glödlampor kostar 749 kronor.

I det här systemet ingår också smarta dimningsset som innehåller en trådlös dimmer och ljuskälla.

När Computer Sweden intervjuade Lasse Gunnarsson, cio för produktutveckling på Ikea talade han om hur företaget funderar på att använda data för att förädla sina erbjudanden framöver. På tal om lampan med den medföljande fjärrkontrollen för dimmer sa han:

– Vi har inte kopplat på det, men det öppnar för att vi kan samla in data i molnet. Genom att injicera data kan vi göra våra produkter ännu bättre. Framöver är jag övertygad om att data blir en integrerad del av vår affärsmodell, en dimension till.