På kort tid har chattbottarna blivit allt mer vanliga inslag på webben och i Sverige är det bankerna som gått i bräschen för den nya tekniken, där Swedbank var först ut med sin AI Nina 2014.

Nu visar en färsk rapport från Accenture att 4 av 5 banker tror att AI inom tre år kommer att revolutionera deras kundmöte, såväl som hur de samlar in omvärldsinformation. Det rapporterar Reuters.

Läs också: Att prata med datorn kommer att förändra mer än vi tror – bottar överallt på MWC

Accenture bygger sin rapport på svar från 600 banktjänstemän och experter inom området. Lite otippat är det många som tror att de artificiella bankirerna kommer att göra bankerna mer mänskliga.

”Den stora paradoxen här är att människor tror att teknik gör bankärenden mer och mer automatiserade, och mindre personligfierade. Men det som vi ser här är att det snarare blir mer personligt”, säger Alan McIntyre, som varit med och skrivit rapporten, och fortsätter:

”Det kommer att ge människor känslan av att banken känner dem mycket bättre, och på många sätt kommer det att ta bankärendena tillbaka till hur de upplevdes när det var mycket mer mänsklig interaktion”.

Men även om chattbottarna tros göra bankerna mer mänskliga i sin kommunikation med kunderna är det ändå datainsamling och analys som 60 procent av de tillfrågade ser som den största anledningen till att använda AI.

Allt är dock inte guld och gröna skogar, för vid sidan av framtidstron ser bankerna också frågetecknen kring AI. En fråga är hur bottarna ska skötas så att de aldrig kränker kundernas personliga integritet. En annan är hur konsumenterna kommer att ställa sig till att kommunicera med en maskin.

Läs också: Storbanken SEB utforskar AI – anställer "digital medarbetare"
 

Men oavsett om banktjänstemänniskorna blir kvar tror Alan McIntyre att AI kan finnas vid sidan som ett ytterligare verktyg.

”Bankerna kommer att få tillgång till betydligt bättre information, och det kommer att göra det möjligt för dem att förstå vad det är du behöver och vilka råd de behöver ge dig”, säger Alan McIntyre till Reuters.

”Den rådgivande delen av bankens business är en väldigt dyr modell, och artificiell intelligens kan hjälpa till genom att hantera data och skala den rådgivande modellen på ett sätt som var otänkbart tidigare”.