– Flygledartornen har funnits sedan femtiotalet, betongen börjar vittra sönder nu, säger Johan Klintberg, vd på Saab Digital Air Traffic Solutions, som talade vid Teliaeventet Connect2business i Stockholm i veckan.

Och det är just nästa steg efter de traditionella flygledartornen som bolaget sysslar med. Saab Digital Air Traffic Solutions fyller ett år i sommar och är resultatet av ett mångårigt samarbete mellan statliga Luftfartsverket, LFV, och Saab kring digitala flygledartorn.

Läs också: Han lyfter SAS med dataanalys och artificiell intelligens

Det handlar förenklat om att de flygledare som i dag tittar ut genom tornets fönster på flygplatsen nu får modern teknik med kameror och sensorer som tar in samma information. I stället övervakar flygledarna genom att titta på bildskärmar som kan visa en bra bild även om det är problem med dimma, mörker eller sol i ansiktet. Det innebär att de inte heller behöver vara placerade på flygplatsen utan kan sitta på annan plats.

För två år sedan landades det första reguljära flygplanet på Örnsköldsviks flygplats med hjälp av fjärrstyrd trafikledning från Sundsvall. Då hade systemet blivit operativt godkänt efter flera år av försöksverksamhet.

Sedan dess har LFV implementerat företagets lösning i Linköping och Sundsvall. Även Luftfartsverkets motsvarighet i Storbritannien, Nats, har köpt in lösningen och i exempelvis Dublin och Schiphol i Amsterdam finns testinstallationer.

– Vi är ensamma i världen om att vara operativt godkända, säger Johan Klintberg men tillägger att han är övertygad om att det finns konkurrenter därute som arbetar för fullt med detta.

Johan Klintberg, vd på Saab Digital Air Traffic Solutions
Johan Klintberg är vd på Saab Digital Air Traffic Solutions.

Det gemensamma bolaget bildades just för att ta till vara på försprånget och kunna marknadsföra och sälja produkten globalt konstaterar han.

Ännu arbetar bara ett fåtal personer på Saab Digital Air Traffic Solutions. Johan Klintberg räknar med att bolaget ska växa avsevärt den närmaste tiden men konstaterar samtidigt att det fortfarande är i ett uppstartsläge.

– Vi köper in resurser och forskning från LFV och Saab och använder oss av deras marknadsorganisationer utomlands. Hur snabbt vi växer framöver beror lite på hur vi tar in affärer, i vissa lägen är det ganska bra att vara en liten agil verksamhet.

Johan Klintberg pekar på att potentialen för digital flygledning är stor.

– Det är dyrt att driva flygplats och det här drar ner kostnaderna avsevärt och skapar samtidigt effektivitet och flexibilitet inom flygtrafikledning, säger han.

Hur stora besparingar det handlar om vill han inte gå in på – "vi jobbar fram business case med varje kund och där kan samordningsvinsterna se olika ut" – men tidigare har det talats om att kunna halvera kostnaderna för flygledning.

Och även om det är de små flygplatserna som redan i dag hankar sig fram som snabbt kan se en direkt ekonomisk nytta så kan det betyda minst lika mycket på stora flygplatser enligt Johan Klintberg.

– I dag kan trafikflödet störas av dåligt väder och det är väldigt dyrt på en stor flygplats. Vår teknik påverkas inte lika mycket av dålig sikt och då kan kapaciteten bli bättre.

Men är det verkligen lika säkert att flygleda på distans?

– Säkerhetsaspekten är ett grundtema hos oss och vi följer samma regelverk och samma säkerhetsföreskrifter annars skulle vi inte fått godkänt.

Det har också funnits kritik mot att digital flygledning kan innebära att det koncentreras på en plats – riskerar inte det att öka sårbarheten?

– Tvärtom så tycker jag att det är viktigt att det finns en välutbyggd flygtrafik till många delar av ett land för att det inte ska vara sårbart, säger Johan Klintberg.

Han tycker att just möjligheten till att fjärrstyra flygledningen kan göra att ett land håller ihop kommunikationsmässigt.

– Det är också viktigt att flygledare alltid har hög kompetens och på mindre flygplatser med få start och landningar så förloras den kompetensen gradvis. Fjärrstyrd flygleding ger dessutom större flexibilitet för flygplatser med möjlighet att öppna för extraordinära händelser.

Läs också: USA förbjuder datorer på flyg från vissa länder

Ännu så länge säljer bolaget bara själva den digitala flygledarlösningen men Johan Klintberg är inte främmande för att det skulle kunna sälja hela paketet med flygledartjänst och allt.

– Man kan tänka sig att flygplatserna köper ett visst antal starter och landningar exempelvis och så sköter vi det.

Och siktet är inställt på mer än så – att transformera hela flygplatsen.

– Ja, det är en vision att göra hela upplevelsen genom navet bättre. Redan när du kommer till flygplatsen tilldelas du automatiskt en p-plats och passerar snabbare genom säkerhetskontrollen där ditt ansikte läses av automatiskt utan att du behöver något pass, säger Johan Klintberg.

fjärrstyrt flygledartorn

Han pekar också på hur olika säkerhetslösningar som system som kan upptäcka avvikande rörelsemönster, staketskydd och system för väktare kan kopplas ihop för att hantera lokala säkerhetsaspekter i en digitaliserad flygplats.

– Exakt hur det kan se ut vet vi ju inte men Saab har ju redan tagit fram en mängd avancerade system och vi har möjligheten att koppla ihop oss med dem och skapa en mer integrerad miljö.