Evry bankar sig in i Tietoland

Evry har fått upp köplusten rejält och har i veckan tecknat en avsiktsförklaring om att köpa finska Samlink, ett it-bolag som jobbar mot banksektorn.

Ett förvärv skulle innebära att Evrys bankgäng utökas med 370 fintechexperter. Planen är att de 50 banker, som i dag betjänas av Samlink, framöver ska använda Evrys kärnbankslösning som it-plattform. Det tilltänkta förvärvet ska också ses som ett viktigt steg för Evry att växa i Finland.

– Efter att ha utvärderat Samlinks strategiska möjligheter, har vi kommit fram till att ett partnerskap med Evry skulle vara den rätta strategiska lösningen framöver. Att förena Evry och Samlink skulle ge bättre kapacitet och kostnadsdelning på en nordisk nivå, något som kommer alla kunder tillgodo, säger Pasi Kämär, styrelseordförande i Samlink.

– Evrys nya kärnbanklösning och långsiktiga avtal med många nordiska banker och har gett oss en solid bas som nu också finska banker kan dra nytta av. Denna investering i Finland skulle ge oss en starkare närvaro i hela Norden, med fler än 200 banker på kundlistan, och 1 600 anställda med ingående teknologi- och domänexpertis inom bank- och finansmarknaden, säger Wiljar Nesse, som är Evrys koncerndirektör för Financial Services.

I avsiktsförklaringen framgår att Evry vill köpa alla aktier i företaget. En afär är villkorad av godkännande av konkurrensmyndigheten och andra normala villkor. Samlink ägs för närvarande av 50 banker.

Läs också: Därför har konsultjättarna dragkamp om digitalbyråerna

Och nu köper avhoppargänget Ett Företag

Nystartade konsultbolaget Dizparc, som utgörs av en stor del avhoppade Evryfolk, har nu gjort sitt första förvärv. Det som landade i shoppingkasssen var ett Jönköpingsbaserat appbolag med det klargörande namnet En Appstudio. Förvärvet beskrivs som ” en viktig pusselbit i Dizparcs strategi att stödja den svenska sme-marknaden i att förverkliga sin digitala potential”. Totalt är det tolv specialister inom webb- och systemutveckling, som sitter i Jönköping men verkar över hela landet, som tar klivet över till den nya ägaren.

– En Appstudios medarbetare besitter en unik kompetens som är efterfrågad av såväl kunder som kollegor i branschen och vi är väldigt glada och stolta att de valt att bli en del av Dizparc, säger regionchef Per Bråkenhielm.

– Vi får tillgång till ett fantastiskt ekosystem av tjänster och kompetens som skapar synergi för både oss och våra kunder. Jag ser fram emot att tillsammans med kollegorna på Dizparc få hjälpa företag att utveckla sina digitala erbjudanden för att kunna möta en ny generation av affärsmöjligheter. Att dessutom bli en del av ett team med så mycket erfarenhet och bra människor känns både spännande och roligt, säger Robin Kochauf på En Appstudio.

Telia kopplar upp Axfoodbutiker

Telia ska installera fiberbaserat butiksnät hos Axfoods butikskedjor Willys, Hemköp, Tempo och Axfood Snabbgross. Operatörsjätten räknar med att kunderna innan året är slut ska kunna surfa gratis via wifi i 500 butiker över landet.

I avtalet ingår även smarta funktioner som beaconteknik samt konsulttjänster för att bygga näten i butikerna, övervakning, support och kontinuerlig utveckling av lösningen. Allt ska levereras som en tjänst med start den 4 april och 20 butiker i veckan fram till årets slut.

– Axfood ska vara ledande när det gäller det digitala kundmötet. Detta är ett stort och viktigt steg i den riktningen. För kunderna innebär det, i ett första steg, gratis wifi när de handlar mat. Men inom en snar framtid kommer vi även ge möjligheter till riktade erbjudanden samt bjuda på matrecept när en kund står lite rådlös i butiken och undrar ”Vad ska vi äta i dag?”, säger Jan Lindmark, it-direktör på Axfood.

– Företag som tar utgångspunkt i kundmötet för sin digitala transformation kan stärka konkurrenskraften, öka kundlojaliteten och sänka kostnaderna. Det känns därför fantastiskt spännande och inspirerande att få vara med på Axfoods digitala resa. De gör det andra fortfarande pratar om, säger Charlotta Rehman, chef för Telias Företagsaffärer.

Transportstyrelsen växlar upp med Sogeti

Sogeti har förlängt sitt samarbete med Transportstyrelsen, där konsultbolaget verkar som strategisk kapacitets- och kompetenspartner inom området business intelligence. Det nya avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

– Vi är stolta över att få möjlighet att leverera business intelligence-tjänster till Transportstyrelsen då BI är ett av Sogetis stora satsningsområden, både nationellt och globalt. Vi har stor expertis inom BI och Analytics, en av grunderna till den digitala transformation som många verksamheter driver idag, säger Patrik Ström, som är kundansvarig säljare på Sogeti i Örebro.

Tieto bygger ut med ÅF

Tieto har utökat sitt tidigare samarbete med teknikkonsulten ÅF. Numera är avtalet globalt och uppdraget handlar främst om att modernisera bolagets it-infrastruktur runt om i världen. Avtalet innefattar bland annat leverans av molntjänster via en och samma plattform, Tieto Onecloud, och arbetsplatslösningar som ska hjälpa ÅF att nå sina tillväxtmål. Det nya avtalet träder i kraft den 1 juli.

– Vi känner Tieto mycket väl och har förtroende för att de kommer att leverera lösningar som stöder vår strategi för lönsam tillväxt och ger våra konsulter möjlighet att utföra sitt arbete effektivt världen över. Allt vi gör måste ske globalt och mobilt, och vi vill vara tidiga med att anamma teknologi som ger oss möjlighet att fortsätta som föregångare inom vårt område, säger Lena Tollerz Törn, cio på ÅF.

Ny storslant till småsensorerna

Svenska JonDeTech, som utvecklat ir-sensorer, har fått in ytterligare 50 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna ska främst användas för fortsatt teknikutveckling, nyanställningar och expansion internationellt. Bakom nyemissionen står investmentbolaget Pareto Securities.

JonDeTech verkar på en växande marknad. Behovet av IR-sensorer är stort när världen blir allt mer digital. Gartner har förutspått att marknaden för sensorer är 20 miljarder dollar 2020.

– Vi har ett stort intresse från investerare som ser potentialen i vår ir-sensor. Vi har varit noga med att hitta rätt investerare som kan bidra till att ta vår teknologi och företaget till nästa nivå. Med hjälp av investeringarna kommer vi nu kunna utveckla fler applikationer för att möta behoven av ir-sensorer i begränsade utrymmen. Under året kommer vi att presentera flera kundsamarbeten, säger JonDeTechs vd Robert Ekström.

Capgemini köper Salesforcespecialist

Vi skrev nyligen om konsultjättarnas iver att köpa digitalbyråer. Nu gör Capgemini ytterligare en storaffär när man slukar Itelios, som är en stor e-handelsaktör i Frankrike, USA och Brasilien. Bolaget är framför allt starkt på plattformen Salesforce Commerce Cloud, som lockar många av världens retailföretag.

– Det här är en del av bolagets fortsatta tillväxtstrategi där vi fokuserar på innovation och det digitala. Hos Itelios ser vi en entreprenöriell anda parat med en efterfrågad expertis att skapa omnikanallösningar för stora globala varumärken, säger Olivier Sevillia, som ansvarar för Digital Services på Capgemini i en kommentar.

Kedjor öppnar i nya städer

Elgiganten öppnade i veckan en ny butik, i Haggården, Mariestad. Sedan tidigare har kedjan butiker i Skövde och Lidköping, men Mariestad har varit en vit fläck på västgötakartan.

– Vi tror på Mariestad som handelsstad och har så gjort en längre tid. Efter fyra år av planering och sökande efter rätt lokaler, hittade vi så äntligen rätt. Jag både hoppas och tror att vår etablering kommer att stärka den lokala handeln i stort och göra att ännu fler väljer att handla på hemmaplan, säger vd Niclas Eriksson om etableringen.

En bra bit sydöst därom ska Euronics öppna nytt i Kristianstad där en butik under namnet Bwired ska öppnas i april. Det är en butik med fokus på ditt uppkopplade jag, med allt som rör data och telekom.

– Vi har full koll på alla abonnemang både när det handlar om tv och telefoni och vi arbetar med alla de stora operatörerna. Det har inte funnits någon fackhandlare i Kristianstad som haft koll på TV via fiber. Därför har medarbetarna i butiken handplockats och målet har varit att få ihop ett erfaret gäng med lång och gedigen erfarenhet, säger Amir Dehghani, vd på Bwired.

Ingen norsk torsk för Dustin

Dustin har haft det tufft i de offentliga upphandlingarna nyligen där man varit inne och överklagat förgäves. I vårt västra grannland ser det bättre ut. Där har bolaget precis fått ett tilldelningsbeslut för ett nytt ramavtal med den statligt ägda systemoperatören Statnett.

Det handlar om it-produkter med tillhörande tjänster och lösningar, med fokus på servrar, lagring och backup. Det årliga värdet uppskattas till cirka 150 miljoner norska kronor och avtalet löper över två år med möjlighet till förlängning om totalt ytterligare två år. Även den här upphandlingen kan dock bli föremål för överprövning fram till 7 april.

– Det är ett ramavtal med högt ställda krav på allt från avancerade produkter och lösningar till ett brett produktutbud och integration som visar på vår konkurrenskraft när det gäller helhetslösningar, säger vd Georgi Ganev.

Interoute landar satelliter i molnet

Svenska företaget Spacemetric har valt Interoute som leverantör av en säker lagringslösning för satellitdata. Detta som en del av EU:s jordobservationsprogram Copernicus som drivs av Europeiska rymdorganisationen, ESA, och används i bland annat miljöforskningen. Spacemetric jobbar med att effektivisera omvandlingen av rådata från satelliter och luftburna sensorer till bilder färdiga för analys.

– Vi valde Interoute eftersom de kunde erbjuda en effektiv hybridlösning som kombinerar fysisk lagring med ett virtuellt datacenter i Stockholm. Det garanterar säker lagring av lokal data och hög tillgänglighet genom korta svarstider. Lösningen gör det även möjligt för oss att jobba mer agilt i våra utvecklingsprocesser samtidigt som vi kan snabbt och enkelt kan skala upp och ned efter behov, säger Mikael Stern, vd på Spacemetric.