Flera av de stora it-jättarna har nyligen lanserat nya samarbetsverktyg för företagens konferens- och mötesrum. Cisco, Microsoft och Google har samtliga basunerat ut sin egen variant av den interaktiva whiteboardtavlan, produkter som även kan användas till videomöten och för att genomföra presentationer. Bolag som exempelvis Samsung, NEC och Smart Technology har haft liknande produkter tidigare, men nu verkar det vara dags för en rejäl flodvåg.

Optimismen känns igen från tidigare när videokonferenssystem installeras i vart och vartannat mötesrum, men i det fallet kom den stora boomen av sig. Flera av aktörerna pratar om att 95 procent av de lockande rummen idag inte har någon samarbetsutrustning alls installerad. En hel del av den tilltänkta boomen för videokonferenser hamnade istället i datorn med Skype eller liknande program.

Läs också: Så fungerar Microsofts gigantiska digitala whiteboard Surface Hub

– Marknaden har varit lite hit och dit. Kunderna har investerat mycket i videokonferenser, men även i video på desktoppen. Nu kommer fokus tillbaka till konferensrummet igen, säger Kristian Hedman, säljchef för Collaboration på Cisco.

Ciscos stora produkt inom segmentet heter Spark Board, och har en prislapp i Sverige mellan 40 000 och 45 000 kronor. Då tillkommer även en abonnemangskostnad runt 2 000 kronor per månad.

– Vi är tidigt ute här och investerar mycket för att digitalisera rummet. Vi tror att det kommer att bli en stor marknad. Framför allt har vi en väldigt bra produkt som är enkel att använda. Vi har lagt mer fokus på själva mötet än på dokumentet säger Kristian Hedman och fortsätter.

– Digitala whiteboards har ju funnits i några år, men nu går vi ut med hela Sparkplattformen. I vår abonnemangsdel kan vi baka in lite olika serviceerbjudanden. Det är oftast mjukvaruleverans. Redan nu har vi fått feedback från företag som testat och som har önskningar om förbättringar. Då kan vi göra de förbättringarna i våra uppdateringar.

Ni är ju flera som vill hoppa på det här tåget, finns det inte en risk att det blir som med många videokonferenssystem, att det blir för dyrt?
– Ja, kanske. Slaget är inte avgjort ännu. För fem till tio år sedan pratade vi om videokonferenser. Sedan kom video på desktoppen, och nu ska vi tillbaka in i rummet. Som jag ser det är det här lite av en kombination av alla produkter.

Microsoft vill också vara med och möta mötenas möjligheter. Deras storprodukt i sammanhanget är Surface Hub. Här hoppas man kunna dra fördel av det avtryck man redan har ute på marknaden. och det är också där Surfacebossen Sebastian Gode ser den stora och självklara målgruppen.

– Företag som kör Skype for Business och som behöver hitta bättre sätt att samarbeta. Med Surface Hub räcker det att lyfta på pennan eller trycka på ett bokat möte för att komma igång. En annan central egenskap är att allt innehåll som skapats under mötet samlas på whiteboarden som sedan är enkel att dela ut till alla deltagare säger han.

Och Sebastian Gode tror också at det blir annorlunda den här gången, i och med att produkterna kan så pass mycket mer än videokonferenssystemen.

– Det som har saknats på marknaden är bra alternativ som förenar samtliga mötesbehov, digital whiteboard, möjlighet att projicera trådat eller trådlöst, möjligheten att köra applikationer som är anpassade till stora skärmar, video- och ljudkonferens och allt på en högupplöst pekskärm. Det har funnits bra fristående alternativ, men för gruppen och mötesrummet har en mängd olika investeringar behövt göras för att få motsvarande egenskaper, vilket också har bidragit till krångel och att uppstartstiden på möten blir lång, säger han.

Varför samlas alla it-jättarna kring det här området just nu?
– Det hänger ihop med den digitala transformationen som sker på alla platser i samhället just nu och som därmed skapar utrymme och plats för nya typer av enheter, inte minst när det gäller samarbete. Vi ser positivt på att våra konkurrenter kommer med snarlika produkter vilket vi tror bidrar till att marknaden kan omfamna den nya kategorin av enheter.

Läs också: Här är Googles svar på Microsoft Surface Hub – en jättelik digital whiteboard

Priset för Surface Hub varierar utifrån storlek. En 55 tumsvariant ligger på 83 000 kronor och 84-tummaren på 206 000 kronor.

Är det för mycket eller för lite?
– Givet allt Surface Hub kan göra och erbjuda är det sällan diskussionen fastnar på priset. Det viktigaste är att vi kan säkerställa att kunderna får ut så mycket som möjligt av sina investeringar så de känner att värdet överstiger priset på produkten.

Vad säger då kunderna om den här typen av produkter? Ciscos Spark Board lanserades tidigare i år, Surface Hub är också ganska ny på den svenska marknaden och Googles Jamboard har inte äntrat den svenska marknaden än, så it-jättarnas nya offensiv är fortfarande en relativt ny företeelse för de svenska företagskunderna. Men ska man tro Magnus Bjurblad, affärsutvecklare på Atea, kommer den att gå bra.

– Vi försöker jobba mycket med det här. Det som är intressant med de här produkterna är att de i grund och botten handlar om att göra det enkelt för användaren. Vi känner att det finns ett stort intresse och att det är ett väldigt tryck. Men det är ännu i sin linda, vi har bara sett en del av det som ska komma, säger han.

För Ateas del ligger fokus så klart på de två leverantörer i sammanhanget som tillhör bolagets tio strategiska partner, det vill säga Cisco och Microsoft. Och Magnus Bjurblad tror att det kan finnas rum för båda eftersom de har lite olika approach.

– Microsoft bygger vidare för sin mjukvara och för sitt sätt att jobba med dokument och dokumentdelning i fokus. Spark Board är enklare. Den har kanske inte alla funktioner, men tanken är att den ska vara enkel och intuitiv. Samtidigt får man tänka på att vi är mitt uppe i utvecklingen. Fördelen är att de här produkterna har allt i sig och jag tror att det kan lyfta lite och att företagen kan få mer användning av sitt mötesrum.

Har ni sålt något än?
– Surface Hub har vi sålt av. Spark Boarden har vi precis fått in. Där har vi inte fått några konkreta beställningar men vi har flera som tittar på den just nu.