Sedan en dryg vecka tillbaka har vi en ny konsultjätte i den by som också gärna går under namnet den svenska it-branschen. Och till allas stora glädje har vi fått ännu ett företag med en trebokstavsakronym att lägga till samlingarna. Å andra sidan blir ett annat trebokstavsgäng historia.
DXC är namnet på det bolag som utgörs av det tidigare CSC och HPE:s tjänsteverksamhet, en affär som annonserades för ett knappt år sedan. Och sedan en dryg vecka tillbaka är man alltså på banan på allvar. Den 3 april ringde koncernchefen Mike Lawrie in det nya bolaget på New York-börsen, och Jørgen Jakobsen, som är chef för regionen Europe North (Norden, Nederländerna och Baltikum), säger att bolaget sjösatts och presenterar sig som ”New, but not born yesterday”.
– Det blir ett nytt bolag, men vi har 60 år med innovation från två bolag bakom oss. Så det är två bolag med stor erfarenhet som fusioneras. Vår vision är att skapa värde för kunden med digital transformation, säger han.
Läs också: HPE kränger iväg konsulterna till CSC i ny jätteaffär
Siffermässigt så har den nya jätten 6 000 kunder globalt, en omsättning runt 25 miljarder dollar och 170 000 anställda i 70 länder. I Sverige kommer två bolag också att slås samman, och när det är klart kommer man att ha drygt 800 anställda. Så ser planen i alla fall ut nu. Men än så länge har de svenska bolagen ännu inte fusionerats.
– De första 100 dagarna arbetar vi vidare som vi har gjort tidigare medan vi integrerar alla våra processer och system, säger Jørgen Jakobsen.
Vem av de båda Sverigecheferna, Jennie Broström från HPE, och Peter Arrhenius från CSC, som ska leda den svenska DXC-styrkan är troligen också något som kommer att utkristallisera sig under de 100 dagarna.
Och än så länge är alltså planen att de två svenska verksamheterna ska slås samman. Två stora bolag som ska bli ett brukar dock innebära att det uppstår en hel del dubbla roller. Och att det kommer att bli nedskärningar står tämligen klart, men hur dessa ska slå mot Sverige är inte klart i nuläget.
– Mike Lawrie har sagt att det ska hittas synergier på 1 miljard dollar under det första året. Med vår storlek kommer vi få bättre villkor när vi förhandlar fram bättre villkor med leverantörer. Där kommer vi att spara en hel del. Sedan ska en verksamhet med 100 000 anställda slås ihop med en på 70 000 anställda. En del synergier kommer att hittas där också. Det arbetar vi också med under de här 100 dagarna. Det finns ingen uttalad siffra för Europe North, säger Jørgen Jakobsen.
Om man ska ge sig på att förstå de tre bokstäverna så är det ingen klassisk förkortning utan mer något slags signal om bolagets stundande verksamhet där D står för den digitala världen, X är ett uttryck för transformation samt symbol för en multiplikatoreffekt medan C står för kunder. Och vad som är navet i verksamheten är tydligt.
– För oss handlar det om den digitala transformationen. Vi har många bra kunder i Sverige och vi vill hjälpa dem att transformera till nästa generations it. Där har vi skapat ett mycket starkt partnersystem där vi jobbar nära och förser marknaden med rätt tjänster, säger Jørgen Jakobsen och lyfter fram partner som exempelvis AWS, Microsoft, Salesforce, Oracle och SAP.
Läs också: CSC och HP – två jättar på dekis ska hitta ny kraft tillsammans
De båda bolag som nu slås samman har haft en hel del tunga kunder, men har knappast känts som de hetaste bolagen på den svenska tjänstemarknaden.
Hur ska ni hotta upp det nya bolaget för att inte hamna i samma fack?
– Vi har levererat till de kunderna vi har haft under många år. CSC har gått igenom en transformation och det har HPE också. Nu har båda kommit igenom det och tillsammans har vi skapat en plattform för digital transformation. Där kommer DXC att vara en riktigt stark leverantör inom områden som IoT, big data, analys och andra heta områden.
Ni har som sagt haft tunga kunder, men det har inte handlat om särskilt många nya kunder de senaste åren, hur ska ni ändra det?
– Vi har fått några nya kunder som Swedavia, Green Cargo och Vattenfall under de senaste åren. Nu kommer ni att få se ett mer marknadsfokuserat bolag som kommer att leverera lösningar till olika branscher som bank och försäkring, hälsa och sjukvård, transport och industrier. Vi har en stark önskan och ambition att göra mer avtryck i Sverige.
Även om två nu blir ett så är den svenska konsultmarknaden som bekant ett verkligt getingbo där såväl de globala jättarna som de indiska bolagen vill vara med och slåss om de stora uppdragen. Dessutom finns den mer lokalt förankrade trion CGI, Evry och Tieto med och fajtas om storkontrakten. För det är de absolut största kunderna som är DXC:s spelplan.
– Vi jobbar bara med stora verksamheter. Det vi tittar efter är stora internationella verksamheter. Då kommer vi att konkurrera med stora bolag som Accenture, men givetvis även med indierna och med de mer lokala spelarna. Vår differentiering är att vi har global industrikompetens i nästan alla branscher. Man måste förstå hur teknologin transformeras och att teknologin är den viktigaste delen när företag ska förändras.